Naar het nieuwsoverzicht

Wervingscircus in het onderwijs: wie heeft de beste act?

  • 18 september 2018

Elk jaar is het weer zover. Hogescholen en universiteiten doen hun uiterste best nieuwe leerlingen aan zich te binden. Open dagen, informatieavonden en kennismakingslessen vliegen de zoekende vaak jonge doelgroep om de oren. Met welk effect? En, wat is nu de beste manier?

Als onderwijsinstelling ben je trots op de opleidingen en lesmethoden die je biedt. Op de leeromgeving, docenten en faciliteiten die daarbij horen. En de resultaten. Dat wil je laten zien. Maar is dat ook wat de oriënterende student wil weten? Voor een deel zeker! Om erachter te komen wat nog meer meeweegt in hun keuze, moet je weten wat zíj willen. Pure marketingcommunicatie dus. We lichten graag een van de methoden hiervoor toe.

Begin van een glansrijke carrière
Het kiezen van een vervolgopleiding is een van de meest complexe aankopen die mensen in hun leven doen. Het bepaalt waar ze de komende jaren doorbrengen en heeft grote invloed op hun carrière. Hun behoefte aan informatie gaat dan ook verder dan alleen studiemogelijkheden.

Hoe breng je deze behoeften in kaart? Willen ze naast opleidingen ook weten hoe ze een kamer vinden, waar ze kunnen sporten, wat hun beroepsperspectief is of mogelijkheden voor onderzoek?

Een van de methoden die hierbij kunnen helpen, is het gebruiken van taakkaarten. Een taak is de vraag van de (aankomende) student waar hij of zij antwoord op wil vinden, bijvoorbeeld ‘Welke studie past bij mij?’. Definieer 5 á 10 van deze vragen. Elke taak werk je volledig uit met een beschrijving van de doelgroep, onderliggende vragen, doelstelling en content die de vraag beantwoordt.

Contentcreatie
Alle taakkaarten geven overzicht in welke content je nodig hebt. Je kunt nu echt aan de slag om dit met contentspecialisten in gerichte uitingen te verpakken. Zet bijvoorbeeld video’s van studenten in waarin ze vertellen over wat hun opleiding bijzonder maakt of juist over de lekkere koffie op de campus. Of zorg dat op de website reviews van docenten of opleidingen te zien zijn. Als het maar aansluit op wat oriënterende studenten willen weten.

Vinden ze voor elke vraag bij jouw instelling de antwoorden, dan trechter je ze stapsgewijs naar het inschrijfformulier. Weer een nieuwe student erbij!

Focus!
Op deze manier klinkt het eenvoudig, toch? Maar er komt nogal wat kijken bij een succesvolle werving van studenten. Hoe groter de instelling en het aanbod, hoe complexer de communicatie. Focus op wat zíj willen weten maakt dan het verschil!

Een communicatieprofessional nodig die je hierbij helpt? Bel Originals op 070 306 05 11 of mail naar [email protected].

Bron taakkaart, Inbound Media

Students holding tablets and phone talk in university lobby

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 1 december 2022

Het einde van het jaar is alweer in zicht en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer