Naar het nieuwsoverzicht

Wervingscircus in het onderwijs: wie heeft de beste act?

  • 18 september 2018

Elk jaar is het weer zover. Hogescholen en universiteiten doen hun uiterste best nieuwe leerlingen aan zich te binden. Open dagen, informatieavonden en kennismakingslessen vliegen de zoekende vaak jonge doelgroep om de oren. Met welk effect? En, wat is nu de beste manier?

Als onderwijsinstelling ben je trots op de opleidingen en lesmethoden die je biedt. Op de leeromgeving, docenten en faciliteiten die daarbij horen. En de resultaten. Dat wil je laten zien. Maar is dat ook wat de oriënterende student wil weten? Voor een deel zeker! Om erachter te komen wat nog meer meeweegt in hun keuze, moet je weten wat zíj willen. Pure marketingcommunicatie dus. We lichten graag een van de methoden hiervoor toe.

Begin van een glansrijke carrière
Het kiezen van een vervolgopleiding is een van de meest complexe aankopen die mensen in hun leven doen. Het bepaalt waar ze de komende jaren doorbrengen en heeft grote invloed op hun carrière. Hun behoefte aan informatie gaat dan ook verder dan alleen studiemogelijkheden.

Hoe breng je deze behoeften in kaart? Willen ze naast opleidingen ook weten hoe ze een kamer vinden, waar ze kunnen sporten, wat hun beroepsperspectief is of mogelijkheden voor onderzoek?

Een van de methoden die hierbij kunnen helpen, is het gebruiken van taakkaarten. Een taak is de vraag van de (aankomende) student waar hij of zij antwoord op wil vinden, bijvoorbeeld ‘Welke studie past bij mij?’. Definieer 5 á 10 van deze vragen. Elke taak werk je volledig uit met een beschrijving van de doelgroep, onderliggende vragen, doelstelling en content die de vraag beantwoordt.

Contentcreatie
Alle taakkaarten geven overzicht in welke content je nodig hebt. Je kunt nu echt aan de slag om dit met contentspecialisten in gerichte uitingen te verpakken. Zet bijvoorbeeld video’s van studenten in waarin ze vertellen over wat hun opleiding bijzonder maakt of juist over de lekkere koffie op de campus. Of zorg dat op de website reviews van docenten of opleidingen te zien zijn. Als het maar aansluit op wat oriënterende studenten willen weten.

Vinden ze voor elke vraag bij jouw instelling de antwoorden, dan trechter je ze stapsgewijs naar het inschrijfformulier. Weer een nieuwe student erbij!

Focus!
Op deze manier klinkt het eenvoudig, toch? Maar er komt nogal wat kijken bij een succesvolle werving van studenten. Hoe groter de instelling en het aanbod, hoe complexer de communicatie. Focus op wat zíj willen weten maakt dan het verschil!

Een communicatieprofessional nodig die je hierbij helpt? Bel Originals op 070 306 05 11 of mail naar [email protected].

Bron taakkaart, Inbound Media

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Met bloed, zweet en … een schets. Zo ontstond onze nieuwe website.

  • 29 juni 2021

Herken je dat? Je hebt een idee maar kunt het niet goed verwoorden. Schetsen helpt dan. Met pen en papier orden je je gedachten. En zet je je creatieve brein in actie. Je idee wordt een plaatje en het plaatje een verhaal. Een verhaal dat je zonder veel woorden uitlegt aan anderen. En precies zo ontstond onze nieuwe website. Want ook al zitten...

Lees meer

Online studenten werven: flexibeler dan offline, maar niet ideaal

  • 1 april 2021

In normale tijden werven onderwijsinstellingen in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs hun nieuwe studenten met open dagen en meeloopdagen, opleidingenmarkten en gesprekken met loopbaanadviseurs. Vorig jaar maart was er een nieuwe situatie en werd overgeschakeld naar online bijeenkomsten. Wat zijn de ervaringen met online studentenwerving? We...

Lees meer

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen. Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil...

Lees meer