Naar het nieuwsoverzicht

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op succes in je werving. Hoe pak je dit aan? En waarom is het voor bedrijven zo belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkelingen?

Het antwoord op deze laatste vraag is eenvoudig: omdat jouw ideale kandidaat anders bij je concurrent gaat werken die wél werft op competenties. Met het vasthouden aan de harde criteria mis je namelijk al die kandidaten die vanuit een andere rol wel geschikt zijn, maar niet reageren omdat ze niet de juiste opleiding of ervaring hebben. Dat is onnodig en een gemiste kans.

Competenties in kaart
Hoe werf je op competenties? Je moet eerst weten welke eigenschappen nodig zijn voor jouw vacature in communicatie of marketing. Wat is écht belangrijk om de functie goed te kunnen doen. Voor communicatie zijn onder andere goede schrijfvaardigheden en organisatiesensitiviteit relevant. In een marketingfunctie ligt de nadruk meer op data-analyse en creativiteit. Voor beide rollen zijn daadkracht, planningsvermogen en strategisch inzicht onmisbaar. De functie-inhoudelijke input vul je aan vanuit gesprekken met medewerkers in dezelfde of een vergelijkbare rol. Alle verkregen competenties vormen de rode draad in je vacatureprofiel.

Assessment
Ga je nog een stap verder, dan koppel je deze competenties aan je bedrijfsdoelstellingen. Je kijkt niet alleen wat nodig is voor de marketing- of communicatiefunctie, maar ook waar de organisatie behoefte aan heeft. Een assessment is een handig middel om het denkniveau, de drijfveren en competenties van een kandidaat in kaart te brengen. Een goede basis voor jullie verkennende gesprek. Nieuwe collega’s kunnen zich vanuit die competenties en drijfveren later verder ontwikkelen. Ze groeien mee met jouw organisatie. Goed voor je collega én je bedrijf.

Breder denken
En ja, voor sommige functies is nu eenmaal kennis nodig. Om bijvoorbeeld met een marketingtool te kunnen werken. Of ervaring met het opzetten van campagnes omdat dit in hoog tempo moet gebeuren. Leg dit dan ook duidelijk uit in je profiel.

Lukt het niet om de juiste kandidaat te vinden? Grote kans, je bent immers niet de enige die op zoek is. Stel jezelf dan de vraag of het ook anders kan. Heeft de campagne echt haast of kunnen we het anders inrichten? En wat als ik nu tóch de tijd neem om een nieuwe collega de marketingtool eigen te laten maken? Iemand die zich hier altijd al in heeft willen ontwikkelen en over de juiste competenties beschikt, zal die kans met beide handen aangrijpen. Succes verzekerd. Misschien een investering van enkele weken, maar wel een bevlogen collega voor jaren.

Laat het dus los, die harde criteria in je vacatures. Start met anders denken: vanuit hoe een kandidaat zich kan ontwikkelen in je openstaande vacature. Zo vind je iemand die echt waarde toevoegt aan in jouw organisatie.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 19 januari 2022

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een...

Lees meer

Complimenten & respect voor communicatieprofessionals in de zorg!

  • 7 januari 2022

Bizarre tijden zijn het. De zorg staat onder enorme druk en bezwijkt bijna. Dat heeft direct invloed op de communicatieprofessionals in de gezondheidszorg. Ook zij moeten reeds maandenlang op topsterkte functioneren. Alle zeilen bijzetten om iedereen te informeren. Aanpassingen communiceren in begrijpelijke taal, via alle kanalen, de complete...

Lees meer