Naar het nieuwsoverzicht

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je.

Scenarioplanning
De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden is, hebben deze ontwikkelingen op steeds meer plaatsen direct impact. Dit kan voor onrust zorgen, maar biedt ook kansen. Het is verstandig om in je marketingcommunicatie meerdere scenario’s uit te werken. Zo kun je direct je koers wijzigen als de ontstane situatie daarom vraagt.

Betrouwbaarheid
Wat helpt in deze onvoorspelbaarheid is een betrouwbare partner. De relatie met je stakeholders is dan ook mega-relevant en eentje om te koesteren. Luister naar wat er bij hen speelt en wees zorgvuldig in het formuleren van een reactie of statement. En dus niet zoals Jumbo dat in hun WK-reclame deed. Reageer proactief en kom als organisatie óók voor je zwaktes uit. Ofwel: ontwikkel menselijke communicatie. Zo ga je bewust om met je positie in de maatschappij én vergroot je de verbinding met je doelgroep.

Kwalitatieve content
Oorlog in Oekraïne, klimaatproblemen (en een mislukte top), toenemende polarisatie en de pandemie. Journalisten zijn er druk mee, zo blijkt uit het interessante rapport van Hubspot The State of Journalism 2022 (pfd). Wil je jouw onderwerp met succes bij hen onder de aandacht brengen? Zorg dan voor een sterke, goed getimede pitch. De journalist wil als tegenhanger óók positief nieuws brengen. Dus ben je relevant genoeg, dan krijgt jouw onderwerp echt een plek. Zoals een kwalitatief goed doordacht item dat verbinding maakt tussen wat op dát moment speelt en hoe jij daar als organisatie een positieve bijdrage aan levert.

Multichannel communicatie
Niets nieuws, maar de inzet van meerdere kanalen voor je marketingcommunicatie is relevanter dan ooit. En door het hybride werken pure noodzaak om je interne en externe doelgroep te bereiken. We lichten enkele ontwikkelingen hierin toe.

Metaverse is in opkomst. Er zijn nog niet veel marketingcases van deze virtuele 3D hub, maar er wordt door grote merken al volop geëxperimenteerd. Zo creëerde Nike een virtueel platform met Roblox waarin fans elkaar virtueel ontmoeten én Nike-producten kunnen kopen. Blijf aangesloten op deze ontwikkelingen, volg wat je concurrenten doen en probeer zelf eens iets uit.

Als bedrijf streef je continu naar een nóg betere user experience. AI is om die reden steeds vaker een vast onderdeel binnen marketing. Door artificial initelligence sluit wat jij aanbiedt beter aan op de behoeften van de doelgroep. Onderzoek welke invloed algoritmen op de vindbaarheid van jouw organisatie hebben (SEO). Denk daarbij aan social media posts, advertenties en je zoekresultaten. Optimaliseer vervolgens je contentstrategie hierop.

Onderschat het platform niet: LinkedIn blijft zich ontwikkelen. Nog steeds ideaal om je bestaande professionele relaties te verdiepen en nieuwe aan je te binden, zoals potentiële nieuwe medewerkers. In dit item op Frankwatching zette Marjolein Bongers van House of Social Media de nieuwste mogelijkheden voor je op een rij.

Het inzetten van influencers voor je marketingcommunicatie is een trend die al jaren gaande is en flink groeit. Kijk eens hoe andere bedrijven hier handig gebruik van maken. En ga op onderzoek uit: welke influencers passen bij jouw doelgroep?

Employee advocacy
Last but not least, benut de kracht van je medewerkers. Ontwikkel een plan voor employee advocacy om hen te betrekken bij je externe communicatie. Onderdeel hiervan zijn trainingen, middelen en de juiste bronnen die hen helpen hun enthousiasme te delen. Daar gaat natuurlijk aan vooraf dat je in de basis zorgt voor blije, tevreden medewerkers! Meer daarover lees je in ons eerdere artikel 3 visies op behoud van je medewerkers.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer trends voor het komende jaar. We hopen je hiermee in ieder geval inspiratie te hebben gegeven. Blijf de ontwikkelingen volgen, communiceer eerlijk en empathisch en experimenteer erop los. Veel succes!

Heb jij nog interessante trends? Deel deze dan in de comments.

 

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 19 januari 2022

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een...

Lees meer