Naar het nieuwsoverzicht

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt een hoge mobiliteit in de hand. Daarnaast is door corona het hybride werken de nieuwe norm. Met alle gevolgen voor de sociale cohesie binnen jouw organisatie. Hoe houd je als bedrijf je medewerkers aan boord?

Het mobiliteitscijfer is met 20% de afgelopen jaren nog nooit zo hoog geweest. Maar liefst 1 op de 5 medewerkers besluit de overstap te wagen naar nieuw werk. Onder andere omdat zij actief benaderd worden door recruiters. En dat gebeurt geregeld: 37,9% van de Nederlandse beroepsbevolking wordt elk kwartaal benaderd voor een nieuwe baan. De rol van bedrijven hierin is dubbel. Aan de ene kant ‘source’ je net zo hard mee om nieuwe mensen aan te trekken. Maar je zult er ook álles aan doen om je talentvolle medewerkers, waar je al jaren in hebt geïnvesteerd, te behouden. Hierbij kun je door de hybride vorm van werken juist meer afstand ervaren. We delen 3 ervaringen die HR-specialisten in de media deelden over hoe zij hun medewerkers behouden.

Experimenteren en aanpassen
Compagnon publiceerde een interessant interview hierover met Michiel van Meer, CHRO bij AON. Hij geeft aan dat zij door te experimenteren tot een voor hen juiste hybride werkwijze zijn gekomen. Hun kantoor is ingericht als ontmoetingsplek en om kennis te delen, concentratiewerk kun je juist goed vanuit huis doen. Voor het inrichten van het sociale aspect van werk maken ze gebruik van inzichten van een specifieke groep medewerkers. Samen leren én aanpassen om de binding van medewerkers met de organisatie te vergroten.

Flexibele inrichting
In de ‘Out of office’ podcast van BNR en Vodafone legt Ansco Dokkum, HR-directeur bij Randstad, uit dat zij voor iedere medewerker de juiste setting creëren om optimaal te werken. In elke organisatie vind je meerdere generaties met verschillende behoeften. Zij houden rekening met deze verschillen, passen hun beleid daarop aan. Maar áltijd binnen het kader van de organisatie van een team. Hybride werken betekent immers niet alleen maar thuis werken, maar op verschillende plekken. In goede afstemming met je collega’s.

Sterk employer brand
Motivaction benadrukt het belang van een sterk employer brand. Help je medewerkers om productiever en gelukkiger te zijn. Creëer mogelijkheden om hun passie te vinden en te ontwikkelen. Dat begint met achterhalen hóe je hen hierin het beste begeleidt, door bijvoorbeeld een medewerkersbelevingsonderzoek. Bied je vrijetijdsbesteding zoals cultuur en sport, of juist een verdiepingstraining in hun vakgebied? Welke inrichting van hybride werken past het beste? Op basis van de uitkomsten sluit je de waarden van je organisatie en medewerkers zo goed mogelijk op elkaar aan.

Ambassadeurs als bonus
Dit zijn enkele suggesties voor het behouden van je medewerkers. Zorg dat je weet wat zij belangrijk vinden. Eerst onderzoeken en daar je personeelsbeleid op maken. Maar ook flexibel blijven om dat beleid aan te passen als de situatie daarom vraagt. Zo behoud je niet alleen je medewerkers, maar krijg je als bonus life-time ambassadeurs voor jouw organisatie.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 19 januari 2022

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een...

Lees meer