Naar het nieuwsoverzicht

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen.

Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil aansluiten op de vraag van huurders en woningzoekenden. Maar dat kan alleen als zij weten wat die graag willen. Afgelopen jaar zijn alle huurders via een bierviltje in de brievenbus uitgenodigd om hun ideeën te delen.

Liever vanuit de bewoners
Er kwamen zo’n 70 ideeën binnen. “Je hoopt op een briljante ingeving, waar je zelf nog niet opgekomen was”, zegt directeur Tim van Ruiten. “Maar die hebben we nog niet binnen. Misschien komt die nog eens. Wat ik prettig vind, is dat veel wensen aansluiten bij de prioriteiten voor woningcorporaties, die minister Ollongren eind 2020 aan de Tweede Kamer heeft voorgelegd. Al die thema’s, zoals betaalbaarheid, leefbaarheid en wonen met zorg, leven ook bij onze huurders. Ik vind het veel waardevoller om daarmee vanuit de vraag van bewoners aan de slag te gaan, dan vanuit een ordonnantie van bovenaf.”

‘Veel huurderswensen sluiten aan bij wat de minister wil’

Nabellen
Van Ruiten vond het vervolgcontact met inzenders van de ideeën ook heel waardevol. “We hebben de tijd genomen om ze allemaal te bellen. Dat waren gesprekjes van zo’n 5 tot 10 minuutjes, waarin we hebben doorgevraagd over hun idee. Welk achterliggend probleem speelde er? Dat heeft ons belangrijke inzichten opgeleverd. Voor ons is het bijvoorbeeld heel duidelijk waar de verantwoordelijkheid voor de woonomgeving ligt: bij de gemeente of bij ons. Maar voor bewoners is die grens helemaal niet zo scherp. Daar moeten we dus beter over communiceren.”

‘Nabellen heeft ons belangrijke inzichten opgeleverd’

Belangrijk inzicht
Hetzelfde geldt voor een aantal regelingen. Van Ruiten: “We helpen bijvoorbeeld huurders die van een grote woning naar een kleinere woning willen verhuizen, die beter bij hun huidige huishoudgrootte past. We dachten dat die regeling heel laagdrempelig was. Maar we zijn er nu achter gekomen dat we huurders veel beter moeten begeleiden bij de stappen die ze daarvoor moeten zetten. Een belangrijke les.”

(Foto: Tim van Ruiten, fotograaf: Jan Meurs)

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer