Naar het nieuwsoverzicht

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen.

Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil aansluiten op de vraag van huurders en woningzoekenden. Maar dat kan alleen als zij weten wat die graag willen. Afgelopen jaar zijn alle huurders via een bierviltje in de brievenbus uitgenodigd om hun ideeën te delen.

Liever vanuit de bewoners
Er kwamen zo’n 70 ideeën binnen. “Je hoopt op een briljante ingeving, waar je zelf nog niet opgekomen was”, zegt directeur Tim van Ruiten. “Maar die hebben we nog niet binnen. Misschien komt die nog eens. Wat ik prettig vind, is dat veel wensen aansluiten bij de prioriteiten voor woningcorporaties, die minister Ollongren eind 2020 aan de Tweede Kamer heeft voorgelegd. Al die thema’s, zoals betaalbaarheid, leefbaarheid en wonen met zorg, leven ook bij onze huurders. Ik vind het veel waardevoller om daarmee vanuit de vraag van bewoners aan de slag te gaan, dan vanuit een ordonnantie van bovenaf.”

‘Veel huurderswensen sluiten aan bij wat de minister wil’

Nabellen
Van Ruiten vond het vervolgcontact met inzenders van de ideeën ook heel waardevol. “We hebben de tijd genomen om ze allemaal te bellen. Dat waren gesprekjes van zo’n 5 tot 10 minuutjes, waarin we hebben doorgevraagd over hun idee. Welk achterliggend probleem speelde er? Dat heeft ons belangrijke inzichten opgeleverd. Voor ons is het bijvoorbeeld heel duidelijk waar de verantwoordelijkheid voor de woonomgeving ligt: bij de gemeente of bij ons. Maar voor bewoners is die grens helemaal niet zo scherp. Daar moeten we dus beter over communiceren.”

‘Nabellen heeft ons belangrijke inzichten opgeleverd’

Belangrijk inzicht
Hetzelfde geldt voor een aantal regelingen. Van Ruiten: “We helpen bijvoorbeeld huurders die van een grote woning naar een kleinere woning willen verhuizen, die beter bij hun huidige huishoudgrootte past. We dachten dat die regeling heel laagdrempelig was. Maar we zijn er nu achter gekomen dat we huurders veel beter moeten begeleiden bij de stappen die ze daarvoor moeten zetten. Een belangrijke les.”

(Foto: Tim van Ruiten, fotograaf: Jan Meurs)

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 23 december 2021

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een...

Lees meer

Complimenten & respect voor communicatieprofessionals in de zorg!

  • 7 december 2021

Bizarre tijden zijn het. De zorg staat onder enorme druk en bezwijkt bijna. Dat heeft direct invloed op de communicatieprofessionals in de gezondheidszorg. Ook zij moeten reeds maandenlang op topsterkte functioneren. Alle zeilen bijzetten om iedereen te informeren. Aanpassingen communiceren in begrijpelijke taal, via alle kanalen, de complete...

Lees meer

Hoe studentenhuisvester Idealis eigentijds communiceert

  • 25 november 2021

De meeste woningcorporaties hebben een uiterst gemêleerd huurdersbestand. Maar een aantal richt zich op een beperkte doelgroep, zoals studentenhuisvester Idealis uit Wageningen. Wat betekent dat voor de communicatie? We vroegen het communicatieadviseur Louise Dijkmans. Louise is voor een aantal maanden gedetacheerd bij Idealis, vanwege een...

Lees meer