Naar het nieuwsoverzicht

Veranderen? Change the mindset!

  • 27 juni 2019

De rol van communicatie bij verandermanagement: hoe krijg je mensen mee in een bepaalde richting? Welke middelen gebruik je? Verandering begint met het aanpassen van de mindset: medewerkers uit hun vastgeroeste patronen halen.

Organisaties en hun afdelingen hebben eigen culturen. Het is belangrijk deze eerst te her- en erkennen voor je een verandertraject aangaat. Er zijn vier basisculturen: familie (intern, vrijheid), innovatie (extern, vrijheid), marktwerking (extern, stabiliteit) en hiërarchie (intern, stabiliteit). De geborgenheid van een familiecultuur verschilt bijvoorbeeld van de commerciële cultuur waar marktwerking centraal staat. Welke cultuur is dominant en hoe verhouden deze culturen zich intern tot elkaar? Er zijn genoeg verschillen. Door juist op de raakvlakken te focussen, begin je een beweging succesvol.

Gedurende het verandertraject is richting geven belangrijk, maar van daaruit bottom-up communiceren cruciaal. Ofwel eerst de spelregels bepalen, daarna het spel samen met de medewerkers spelen. Hieruit vloeien nieuwe regels en afspraken voort: de verandering is ingezet. Het is belangrijk dat de overkoepelende strategie (spelregels) meebeweegt met nieuwe inzichten die ontstaan. Er bestaat namelijk geen perfect plan, je komt onderweg altijd hobbels tegen.

Begin klein
De verandering maak je behapbaar door klein te beginnen. Zo kun je de strategie opdelen en via diverse communicatievormen uitdragen. Voor elke medewerker moet duidelijk zijn wat de strategie inhoudt. Hoe eenvoudiger en creatiever je het brengt, hoe beter het werkt. Pas als mensen namelijk echt begrijpen wat er gebeurt, kun je bruikbare feedback verwachten. En die is hard nodig voor een door iedereen geaccepteerde verandering. De standaard informatiebijeenkomsten blijven nodig om mensen wegwijs te maken in het proces. Leer van fouten die gemaakt worden, pas je strategie daarop aan en deel pas daarna de grotere successen.

Inspireer
Verandering is de verantwoordelijkheid van medewerkers. Oude patronen zitten vaak ingesleten, mensen hebben veronderstellingen over hun eigen werk en relaties. Wat weerhoudt hen van de echte verandering? Veranderexpert Cyriel Kortleven schreef er een boek over: ‘The Change Mindset’. Zijn motto voor succesvol veranderen: “yes and act”. Te vaak wordt geoordeeld over ideeën van medewerkers. Terwijl met open vizier luisteren essentieel is. Verandering vraagt om creativiteit en elkaar inspireren. Dus ‘ja, maar’, wordt ‘ja, én. Probeer dat maar eens uit!

Goede communicatie is bepalend voor het succes van een verandertraject. Originals helpt je graag aan de juiste professional hiervoor. Neem contact met ons op via 070 – 306 05 11.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Originals nu ook in Utrecht

  • 13 november 2019

In de regio’s Den Haag, Rotterdam en Amsterdam is Originals inmiddels een vertrouwd gezicht voor de werving van marketing- en communicatieprofessionals. Nu zitten we graag zo dicht mogelijk bij onze klanten en merken we dat de vraag vanuit de regio Utrecht toeneemt. Hoogste tijd dus om de brug naar het oosten te slaan. Originals denkt actief...

Lees meer

Originals is FD Gazelle 2019!

  • 29 oktober 2019

Yes! En dan behoor je ineens tot de FD Gazellen 2019. We vinden het als Originals een hele eer. De FD Gazellen Awards zijn prijzen die Het Financieele Dagblad uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland, verdeeld over verschillende categorieën. Het is de eerste keer dat Originals meedoet aan de FD Gazellen. Geweldig dat we deze...

Lees meer

Succesvol werven? Kies voor exclusieve samenwerking met een bureau

  • 8 oktober 2019

Voor het invullen van een vacature worden vaak diverse bureaus ingeschakeld op basis van no cure, no pay. Het klinkt ideaal, maar blijkt niet altijd effectief. Het loont om een bureau de opdracht exclusief te gunnen. Dit sterkt de relatie en verhoogt de kwaliteit van aangeleverde kandidaten. We leggen graag uit waarom. Dat voelt goed. Zojuist...

Lees meer