Naar het nieuwsoverzicht

Succesvol werven? Kies voor exclusieve samenwerking met een bureau

  • 8 oktober 2019

Voor het invullen van een vacature worden vaak diverse bureaus ingeschakeld op basis van no cure, no pay. Het klinkt ideaal, maar blijkt niet altijd effectief. Het loont om een bureau de opdracht exclusief te gunnen. Dit sterkt de relatie en verhoogt de kwaliteit van aangeleverde kandidaten. We leggen graag uit waarom.

Dat voelt goed. Zojuist heb je verschillende werving- en selectiebureaus aan het werk gezet voor een tijdelijke vacature bij jouw organisatie. ‘Laat maar komen die cv’s. Maar is dat wel zo handig? Je gaat immers voor kwaliteit; een kandidaat die past bij de bedrijfscultuur. Iemand die de capaciteit heeft het maximale uit de functie te halen en voldoet aan de praktische voorwaarden.

Heksenjacht
Met het inschakelen van meerdere bureaus voor dezelfde vacature in een schaarse kandidatenmarkt heb je echter een heksenjacht geopend. Gevolg? Kandidaten worden door verschillende partijen voor dezelfde functie benaderd. En zo snel mogelijk voorgesteld; ‘een screeningsgesprek kan later ook wel’. Tijd voor uitgebreide inventarisatie van de functie is er ook niet. Er is flinke concurrentie, dus ‘we doen dit graag zo efficiënt mogelijk’. Je ontvangt de eerste kandidaten. Best snel, maar de profielen sluiten niet helemaal goed aan. De kandidaten voldoen niet aan de gevraagde criteria of zijn niet voor de gewenste termijn beschikbaar. Toch maar uitnodigen voor een gesprek? Misschien klikt het. Ook dat blijkt helaas niet te kloppen. Niet zo gek, want er is niet goed geïnventariseerd en in sommige gevallen is de kandidaat niet eens door het bureau gezien.

Duurzame relatie
Hoe het ook kan? Stel, je hebt een vacature in communicatie en zoekt de ideale professional. Je nodigt een kleine selectie van recruitmentbureaus uit voor een gesprek en geeft aan dat je het bureau met de meest aansluitende presentatie de opdracht gunt. Na weloverwogen keuze en afstemming over de exclusiviteit van de opdracht, praat je met het gekozen bureau verder. Zij nemen vervolgens de tijd voor zorgvuldige inventarisatie van het functieprofiel en het beter leren kennen van jouw organisatie. Hun expertise op het gebied van recruitment en inhoudelijke kennis van marketing en communicatie kan hiermee volledig worden benut.

Goede werving vereist immers mensenkennis en verdieping. De persoonlijkheid van de kandidaat is naast inhoudelijke ervaring minstens zo belangrijk. En kennis van een organisatie is een vereiste om een goede match te kunnen maken. Alleen daarmee krijg jij als klant het beste resultaat: een kandidaat die perfect past in het gevraagde profiel. Daarnaast word je door het aangaan van een exclusieve samenwerking als organisatie serieus genomen en dat is goed voor je werkgeversmerk.

Persoonlijk contact
Ons advies: inhuur van mensen, zeker in het marketing- en communicatiewerkveld, heeft een grote emotionele component in zich. Dus investeer in persoonlijk contact met het bureau dat de werving voor jou doet.

Nieuwsgierig naar onze aanpak? Bel dan Marco van Zanten of Dave Verhart van Originals voor een kennismakingsgesprek via 070 306 05 11

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Met bloed, zweet en … een schets. Zo ontstond onze nieuwe website.

  • 29 juni 2021

Herken je dat? Je hebt een idee maar kunt het niet goed verwoorden. Schetsen helpt dan. Met pen en papier orden je je gedachten. En zet je je creatieve brein in actie. Je idee wordt een plaatje en het plaatje een verhaal. Een verhaal dat je zonder veel woorden uitlegt aan anderen. En precies zo ontstond onze nieuwe website. Want ook al zitten...

Lees meer

Online studenten werven: flexibeler dan offline, maar niet ideaal

  • 1 april 2021

In normale tijden werven onderwijsinstellingen in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs hun nieuwe studenten met open dagen en meeloopdagen, opleidingenmarkten en gesprekken met loopbaanadviseurs. Vorig jaar maart was er een nieuwe situatie en werd overgeschakeld naar online bijeenkomsten. Wat zijn de ervaringen met online studentenwerving? We...

Lees meer

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen. Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil...

Lees meer