Naar het nieuwsoverzicht

Social media essentieel bij aankoopproces in B2B sector

  • 6 juni 2018

In welke mate wordt social media gebruikt door B2B marketeers? Het blijkt een effectief onderdeel van B2B content marketing te zijn. Bedrijven achterhalen bijvoorbeeld hoe er in de markt over hun producten wordt gesproken. Daarnaast wordt social media ingezet voor het tonen van transparantie en het delen van kennis over de (soms complexe) producten.

Het voornaamste doel van B2B marketing is lead generatie. Meer dan 53 procent van de personen die een B2B aankoop willen doen, geeft aan social media bij hun vooronderzoek te betrekken. De potentiële kopers bekijken informatie over het product en de leverancier (2015 B2B Buyers Survey report). Social media is dus een wezenlijk onderdeel van het aankooptraject.

Contentgebruik
Voor een succesvolle inzet van social media is het van belang om afwisselende, sterke content met de juiste timing te plaatsen en dit aan te vullen met aantrekkelijke afbeeldingen en video’s. Hoe transparanter en eenvoudiger, hoe beter. De medewerkers die het meest weten over bijvoorbeeld technische aspecten van je product, zijn vaak ook het meest introvert. Overtuig hen door het belang van het delen van kennis over het product te benadrukken.

Of geef een kijkje achter de schermen van jouw organisatie met behulp van LinkedIn. Je medewerkers fungeren hierbij als ambassadeurs van de organisatie. Frank Husman zette op Emerce een aantal praktische LinkedIn marketingtips voor B2B bedrijven op een rij.
Een ander voorbeeld is Dell; zij gebruiken met succes Facebook om klanten technisch te ondersteunen en hebben inmiddels 9 miljoen likes.

Welk platform kies je?
LinkedIn, Twitter en Facebook zijn de meest gebruikte platformen voor B2B bedrijven. Er zijn echter meerdere social media platformen geschikt. Voor het voeren van een gerichte campagne lijkt LinkedIn de beste optie maar het gaat er uiteraard om dat je je doelgroep opzoekt. Het loont om verschillende platformen uit te proberen en te ervaren wat het beste werkt voor jouw organisatie.

Als accelerator in online marketing campagnes
Tot slot een mooie case van Philips over de verandering van merkperceptie met inzet van een online platform voor storytelling. Strategische content vormt de basis en wordt met behulp van journalistieke kanalen en social media verspreid (met name LinkedIn).

De communicatieprofessionals van Originals hebben ruime ervaring met de inzet van social media in de B2B en B2C omgeving. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op, 070 306 05 11!

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 1 december 2022

Het einde van het jaar is alweer in zicht en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer