Naar het nieuwsoverzicht

Social media essentieel bij aankoopproces in B2B sector

  • 6 juni 2018

In welke mate wordt social media gebruikt door B2B marketeers? Het blijkt een effectief onderdeel van B2B content marketing te zijn. Bedrijven achterhalen bijvoorbeeld hoe er in de markt over hun producten wordt gesproken. Daarnaast wordt social media ingezet voor het tonen van transparantie en het delen van kennis over de (soms complexe) producten.

Het voornaamste doel van B2B marketing is lead generatie. Meer dan 53 procent van de personen die een B2B aankoop willen doen, geeft aan social media bij hun vooronderzoek te betrekken. De potentiële kopers bekijken informatie over het product en de leverancier (2015 B2B Buyers Survey report). Social media is dus een wezenlijk onderdeel van het aankooptraject.

Contentgebruik
Voor een succesvolle inzet van social media is het van belang om afwisselende, sterke content met de juiste timing te plaatsen en dit aan te vullen met aantrekkelijke afbeeldingen en video’s. Hoe transparanter en eenvoudiger, hoe beter. De medewerkers die het meest weten over bijvoorbeeld technische aspecten van je product, zijn vaak ook het meest introvert. Overtuig hen door het belang van het delen van kennis over het product te benadrukken.

Of geef een kijkje achter de schermen van jouw organisatie met behulp van LinkedIn. Je medewerkers fungeren hierbij als ambassadeurs van de organisatie. Frank Husman zette op Emerce een aantal praktische LinkedIn marketingtips voor B2B bedrijven op een rij.
Een ander voorbeeld is Dell; zij gebruiken met succes Facebook om klanten technisch te ondersteunen en hebben inmiddels 9 miljoen likes.

Welk platform kies je?
LinkedIn, Twitter en Facebook zijn de meest gebruikte platformen voor B2B bedrijven. Er zijn echter meerdere social media platformen geschikt. Voor het voeren van een gerichte campagne lijkt LinkedIn de beste optie maar het gaat er uiteraard om dat je je doelgroep opzoekt. Het loont om verschillende platformen uit te proberen en te ervaren wat het beste werkt voor jouw organisatie.

Als accelerator in online marketing campagnes
Tot slot een mooie case van Philips over de verandering van merkperceptie met inzet van een online platform voor storytelling. Strategische content vormt de basis en wordt met behulp van journalistieke kanalen en social media verspreid (met name LinkedIn).

De communicatieprofessionals van Originals hebben ruime ervaring met de inzet van social media in de B2B en B2C omgeving. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op, 070 306 05 11!

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Met bloed, zweet en … een schets. Zo ontstond onze nieuwe website.

  • 29 juni 2021

Herken je dat? Je hebt een idee maar kunt het niet goed verwoorden. Schetsen helpt dan. Met pen en papier orden je je gedachten. En zet je je creatieve brein in actie. Je idee wordt een plaatje en het plaatje een verhaal. Een verhaal dat je zonder veel woorden uitlegt aan anderen. En precies zo ontstond onze nieuwe website. Want ook al zitten...

Lees meer

Online studenten werven: flexibeler dan offline, maar niet ideaal

  • 1 april 2021

In normale tijden werven onderwijsinstellingen in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs hun nieuwe studenten met open dagen en meeloopdagen, opleidingenmarkten en gesprekken met loopbaanadviseurs. Vorig jaar maart was er een nieuwe situatie en werd overgeschakeld naar online bijeenkomsten. Wat zijn de ervaringen met online studentenwerving? We...

Lees meer

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen. Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil...

Lees meer