Naar het nieuwsoverzicht

Omgevingscommunicatie = verbinden

  • 13 juli 2020

Verbreding van een snelweg, een nieuw gebouw, verandering van een natuurgebied. Stuk voor stuk overheidsprojecten met grote impact op de directe leefomgeving. Er zijn genoeg voorbeelden van een moeizaam of zelfs vastgelopen traject. Maar gelukkig ook succesvolle cases. Communicatie speelt een sleutelrol bij het wel of niet slagen van een dergelijk traject. Hoe zet je dit juist in?

De eerste stap is het in kaart brengen van de stakeholders. Welke partijen zijn betrokken? Dit kan naast de projectmanager en omgevingsmanager ook de aannemer zijn. En vooral de burger.

Vervolgens betrek je deze partijen écht in je communicatie. Communicatieprofessional Jade Wissink pleit voor: “Be good and let others tell it”. Zij gebruikte een combinatie van storytelling en ambassadeurschap voor eerlijke communicatie. De groep burgers die als ‘rivierjutters’ hun verhaal deelt, voelt zich gehoord en dat zorgt voor wederzijdse betrokkenheid.

Daarnaast speelt ook timing een belangrijke rol. Communiceer op de toon die past bij de fase van het proces. Geen prachtige visualisaties in het begin van het traject, dit kan betrokkenen het gevoel geven dat alles al beslist is. En dat geeft weerstand. Soms is gewoon praten met omwonenden een goed alternatief. En dan vooral goed luisteren, want dit geeft waardevolle input over wat bij de burger speelt.

Andere middelen om in te zetten zijn een online platform en participatieteams. Een online platform verbindt alle stakeholders (tegelijk) met elkaar. Ook hier geldt dat de timing van de communicatie goed moet zijn. Het vormen van participatieteams laat burgers vanaf het begin meedenken over het project. Hun wensen en ideeën kunnen dan daadwerkelijk verwerkt worden in het proces.

Het wordt nogal eens vergeten dat overheid en burger hetzelfde doel nastreven. Met het tijdig betrekken van alle partijen bij het proces, voorkom je weerstand. En kun je samen bouwen aan een succesvolle uitvoering.

De communicatieprofessionals van Originals hebben ervaring met de bestuurlijke processen en complexe situaties van omgevings- en gebiedscommunicatie. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer