Naar het nieuwsoverzicht

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 19 januari 2022

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een belangrijke taak. Hoe ziet dat er voor 2022 uit? Het belang van mentale gezondheid neemt toe, inclusieve communicatie is relevanter dan ooit en organisatiedoelen moeten helder omschreven zijn.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek laat in het derde kwartaal van 2021 een stijging van bijna 19% van openstaande vacatures zien. Het totaal is opgelopen tot maar liefst 126 vacatures tegenover 100 werklozen. Het tweede kwartaal was dit nog 106 om 100. Goede talenten zijn steeds moeilijker te vinden. Deze situatie vraagt om een twee-sporen beleid: het aantrekken, maar vooral ook behouden van talent. Recruitmentmarketing wordt een vast onderdeel van de organisatiestrategie. En nog meer data-driven om recruitmentprocessen verder te optimaliseren. HR-beleid richt zich veelal op het ontwikkelen van medewerkers. Communicatie loopt als een rode draad door deze processen.

Mentale gezondheid

Voor het behoud van talenten wordt interne communicatie steeds relevanter. Zoals het volgen van de mentale gezondheid van medewerkers om daar vervolgens op in te kunnen spelen. Communicatie is daarbij de schakel tussen HR, marketing en directie. Deze mentale gezondheid wordt steeds belangrijker. Ook in 2022 zien we dat werk en privé door de pandemie dichter bij elkaar liggen. Een van de aspecten die zowel zakelijk als privé bijdraagt aan welzijn, is waardering. Intern communiceren over successen vergroot de betrokkenheid, het gevoel van trots. Je spreekt als organisatie waardering uit naar je medewerkers en hebt aandacht voor wat ze doen. Door het werken op afstand belangrijker dan ooit. Maar het vraagt wel enige creativiteit van de communicatieafdeling.

Met dank aan Teams en Zoom gaan we dan ook steeds meer livestreamen. We zijn door het vele werken op afstand gewend geraakt aan het op een virtuele manier met anderen in contact te zijn en blijven. Naast alle online meetings wordt de virtuele connectie uitgebouwd met livestreams. Volgens een vast doordacht plan, een opgezet format. De content is vermakelijk, interactief en sluit aan op de actualiteit. Een goede manier om medewerkers te verbinden en het gesprek met ze aan te gaan, ook al werk je op afstand van elkaar. Deze vorm wordt steeds meer een vast onderdeel van de communicatiestrategie.

Inclusief

Inhoudelijk is de communicatie inclusief. Niets nieuws, maar wel een vereiste in deze tijd. Wat je zowel intern als extern uitdraagt, is voor iedereen toegankelijk. En dat kan soms best lastig zijn. Denk aan het bedienen van verschillende generaties, verschillende achtergronden, communicatie voor mensen met een handicap en gender neutrale communicatie. Inclusieve communicatie begint met meer toegankelijk zijn voor iedereen. In je interne communicatie, maar ook in je vacatureteksten en artikelen die je publiceert. Naast het uitdragen ervan vraagt inclusiviteit ook om een aanpassing van gewoontes en processen in een organisatie, practice what you preach. Doe je dit goed, dan win je intern veel, alle medewerkers voelen zich aangesproken en zijn trots op de inclusieve werkwijze. Zij dragen dit extern uit, wat ook goed is voor het merk en het aantrekken van nieuwe talenten. Een aanrader om meer te lezen over dit onderwerp is het boek ‘Inclusieve Communicatie’ van Hanan Challouki.

Heldere organisatiedoelen

Daarnaast willen steeds meer mensen werken bij een bedrijf dat een actieve bijdrage levert aan de maatschappij. Of het nu gaat om duurzaamheid of bijdragen aan organisaties op het gebied van welzijn. Er wordt meer dan ooit onderkend dat vooruitgang niet alleen afhangt van economische welvaart. Dit moet onderdeel zijn van de communicatiemix. En dat begint met een heldere beschrijving van waar je als organisatie voor staat. Hoe makkelijker te begrijpen, hoe meer mensen zich betrokken voelen. Dat geldt voor medewerkers, klanten, partners, maar zeker ook voor potentiële nieuwe collega’s. Net als bij inclusieve communicatie geldt ook hierbij dat strategie en processen intern goed ingericht moeten zijn. Is een organisatie vervolgens bereid om te leren en continu bij te stellen, dan zal dit uiteindelijk een positieve uitwerking hebben op al je stakeholders.

Blijf nieuwsgierig

Verbinding wordt in 2022 belangrijker dan ooit. Om te weten wat er speelt, zodat je je strategie en communicatie daarop kunt aanpassen. Weet je wat je medewerkers belangrijk vinden? Ben je inclusief genoeg in je communicatie? Vertel je op heldere wijze hoe jouw bedrijf bijdraagt aan de maatschappij? Hoe dan ook, blijf nieuwsgierig en flexibel. Goed voor het behoud van medewerkers en het aantrekken van nieuw talent.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer