Naar het nieuwsoverzicht

Inwerken in tijden van corona: hoe maak je van online onboarding een succes?

  • 29 september 2020

Gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe baan. Je hebt je contract op afstand ondertekend en het (broodnodige) inwerktraject kan beginnen. Werd je in het oude normaal rondgeleid door het gebouw, voerde je kennismakingsgesprekken zij-aan-zij, en was de lunchtafel de uitgelezen plek voor voorstelrondjes; vandaag de dag moet je op afstand je proefperiode zien te overleven. Online komen we tegenwoordig een heel eind, maar hoe essentieel is het wel niet voor een communicatieprofessional om lichaamstaal te kunnen lezen en te weten wanneer je bij wie waarvoor kunt aankloppen? En als je daar in het begin al niet optimaal de kans voor krijgt, kom je dan wel snel genoeg ‘on board’?

Of biedt de versnelling van virtueel werken en vergaderen juist uitgelezen kansen om eerder tot de kern te komen en meer te halen uit je inwerktraject? Mijmer met ons mee en laat je trakteren op tips voor een meer dan geslaagde start van je nieuwe baan. Spoiler: ook voor werkgevers!

Maak gebruik van je omgeving
Als je in beeld bent tijdens een Zoom-gesprek of Team-meeting, is ook een deel van jouw leefomgeving te zien. Staat er achter jou een gevulde boekenkast? Pak er een managementboek uit en vertel wat jou heeft geïnspireerd. Is je wijnrek te zien? Vertel over jouw roadtrips langs mooie wijnstreken. Loopt je poes door het beeld? Met een beetje geluk is je gesprekspartner kattenliefhebber. En zo niet, dan is het ijs toch meteen gebroken.

Maak een videoboodschap
Pre-corona stelde je jezelf voor tijdens een rondleiding of vergadering, met het risico dat jouw elevator pitch er wat hakkelend uitkwam, of je zenuwen een onsamenhangende woordenbrij veroorzaakten. Allemaal risico’s die je elimineert met het maken van een videoboodschap. Met een beetje geluk heb je in één take een fantastische trailer van jezelf, en ach, anders is er altijd nog take two. Lekker efficiënt bovendien, want je kunt die ene boodschap gebruiken voor al je collega’s.

Plan je taken aan de hand van je energielevel
Hoe je inwerktraject er ook uitziet, er komt altijd leeswerk bij kijken. Onderzoek heeft uitgewezen dat de ochtend uitermate geschikt is voor cognitieve taken zoals lezen. Dit omdat we informatie beter in ons opnemen als de dag net is begonnen. Dus plan het leeswerk in de ochtend en verzamel eventuele vragen voor je telefoongesprekken later op de dag.

Tips voor de werkgever
Niet alleen de werknemer moet alle zeilen bijzetten tijdens de inwerkperiode, ook voor de werkgever liggen meer dan genoeg kansen om deze eerste weken zo soepel mogelijk te laten verlopen:

  • Daily huddle
    Plan met je nieuwste aanwinst iedere dag een ‘huddle’: een kort belletje om te bespreken hoe het gaat. Laat nieuwe werknemers niet zwemmen; geef ze de kans om vragen te stellen en je bij te praten over wie ze hebben gesproken en waar ze tegenaan lopen.
  • Weekplanning
    Maak een planning voor de eerste week. En deel die planning in de dagen voorafgaand aan de eerste werkweek, zodat je nieuwe collega weet waar hij of zij aan toe is.
  • Videoboodschap
    Die videoboodschap die we als tip voor werknemers gaven, werkt natuurlijk ook voor werkgevers. Je kunt bovendien de weekplanning hierin persoonlijk toelichten en een virtuele tour geven door het kantoorgebouw.
  • Vraag om feedback
    Vraag nieuwe medewerkers na de inwerkperiode hoe ze de onboarding ervaren hebben. Voorlopig zitten we nog wel even in dit nieuwe normaal, dus de feedback van iemand met een frisse blik kan waardevol zijn voor het perfectioneren van je inwerkprogramma.

Natuurlijk hopen we allemaal dat we snel terug kunnen naar een vertrouwde situatie. Niet in de laatste plaats omdat we sociale dieren zijn. Toch geeft deze crisis ons ook de gelegenheid om nog efficiënter (in) te werken. Met deze tips hopen wij daaraan te kunnen bijdragen.

En vergeet niet: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dus haal adem en blijf lachen, ook als het allemaal even niet van een leien dakje gaat.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Met bloed, zweet en … een schets. Zo ontstond onze nieuwe website.

  • 29 juni 2021

Herken je dat? Je hebt een idee maar kunt het niet goed verwoorden. Schetsen helpt dan. Met pen en papier orden je je gedachten. En zet je je creatieve brein in actie. Je idee wordt een plaatje en het plaatje een verhaal. Een verhaal dat je zonder veel woorden uitlegt aan anderen. En precies zo ontstond onze nieuwe website. Want ook al zitten...

Lees meer

Online studenten werven: flexibeler dan offline, maar niet ideaal

  • 1 april 2021

In normale tijden werven onderwijsinstellingen in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs hun nieuwe studenten met open dagen en meeloopdagen, opleidingenmarkten en gesprekken met loopbaanadviseurs. Vorig jaar maart was er een nieuwe situatie en werd overgeschakeld naar online bijeenkomsten. Wat zijn de ervaringen met online studentenwerving? We...

Lees meer

Woonstichting Langedijk: ‘Een goed idee past op een bierviltje’

  • 12 maart 2021

Hoe kom je erachter wat huurders willen? Vanuit de gedachte dat goede ideeën op een bierviltje passen, stuurde Woonstichting Langedijk alle huurders er eentje. Met daarbij een brief waarin ze werden uitgenodigd om hun wensen en ideeën te delen. Woonstichting Langedijk is een kleine corporatie met zo’n 1.500 woningen. De corporatie wil...

Lees meer