Naar het nieuwsoverzicht

Hoe studentenhuisvester Idealis eigentijds communiceert

  • 25 november 2021

De meeste woningcorporaties hebben een uiterst gemêleerd huurdersbestand. Maar een aantal richt zich op een beperkte doelgroep, zoals studentenhuisvester Idealis uit Wageningen. Wat betekent dat voor de communicatie? We vroegen het communicatieadviseur Louise Dijkmans.

Louise is voor een aantal maanden gedetacheerd bij Idealis, vanwege een zwangerschapsverlof. Al is dit voor het eerst dat zij bij een corporatie werkt, ze ziet wel verschillen tussen reguliere corporaties en Idealis. Om te beginnen dat de meeste corporaties buurt- of wijkgericht werken en Idealis complexgericht. Bovendien is het verloop bij studenten vele malen hoger. Om dat te illustreren noemt Louise de cijfers van 2020: “Toen hadden we 2.900 verhuizingen op een totaal van 5.700 studentenwoonruimtes. We hebben dus steeds met wisselende huurders te maken.”

Goed doordacht
Steeds nieuwe huurders, dat vraagt wat van de communicatie. Bovendien komen de studenten uit alle uithoeken van de wereld, wat de uitdaging extra pittig maakt. Daarbij ziet Idealis zichzelf niet slechts als een verhuurder van woonruimte, maar wil het actief bijdragen aan een gevoel van prettig wonen. Voor de studenten zelf, maar ook voor buurtbewoners en de stad Wageningen als geheel. Een mix van goed doordachte communicatiemiddelen helpt daarbij.

App voor huurders
Om te beginnen heeft Idealis in 2019 een app voor zijn huurders ontwikkeld: Idealis Buddy. Louise: “We zien het liefst dat al onze huurders de Idealis Buddy app gebruiken. Daarmee hebben ze toegang tot alle praktische informatie over het pand waar ze wonen en over huren bij Idealis: afvalscheiding, ontmoetingsruimtes, reparatieverzoeken, het betalen van de huur, de contactgegevens en een foto van de complexbeheerder, et cetera. Ook sturen we pushberichten over belangrijke zaken, zoals aankondigingen van onderhoud of een storing aan de lift.”

De Idealis Buddy-app

Aanvullende communicatie
De tweetalige app (Nederlands en Engels) wordt veel gebruikt, maar niet door alle studenten. Idealis Buddy kan dus niet het enige communicatiekanaal zijn. “Daarom sturen we niet alleen een pushbericht, maar ook digiposten per e-mail. Verder hebben onze complexen een eigen beheerder: de ogen en oren van Idealis. Zij zitten om toerbeurt ook aan de balie van onze frontoffice in complex de Bornesteeg. Dat is een laagdrempelige inloop.” Als laatste voorbeeld noemt Louise de huurderscafés die Idealis organiseert over actuele thema’s.

Mensgerichte instelling
Over de beheerders dacht Louise aanvankelijk dat het vooral collega’s zouden zijn met een bouwtechnische achtergrond. “Maar het zijn juist mensen uit de horeca of die bij de politie hebben gewerkt. Ze hebben een heel mensgerichte instelling. Idealis hecht immers veel belang aan prettig met elkaar samenleven. Het onderhoud besteden we uit aan externe bedrijven.”

Niets is vanzelfsprekend
Louise noemt nog een belangrijk punt voor de communicatie: “Wij moeten ons continu realiseren dat veel dingen voor óns misschien vanzelfsprekend zijn, maar niet voor onze huurders. Laat ik afvalscheiding als voorbeeld nemen. Dat doet elke gemeente weer op zijn eigen manier. En in andere landen is het weer anders of zijn ze dat misschien helemaal niet gewend. Daarom moeten we aan elke nieuwe huurder uitleggen hoe afvalscheiding in Wageningen werkt. En die kennis moeten we regelmatig – samen met de gemeente – opfrissen.”

Budget voor goede ideeën
Behalve in de communicatie, draagt Idealis ook in de praktijk bij aan een prettige leefomgeving. Elk jaar is er een budget voor goede ideeën die huurders hebben voor hun directe leefomgeving. Een barbecue om buurtbewoners te ontmoeten, bijvoorbeeld. Of een open huis. Afgelopen zomer had een groepje studenten het leuke idee om een zeskamp te organiseren voor kinderen uit de buurt.

Buurtinitiatieven als preventie
Door dit soort initiatieven leert de buurt de studenten in onze complexen kennen en andersom. Dat zorgt ervoor dat, mochten er ooit problemen zijn, zij elkaar makkelijk weten te vinden en elkaar kunnen helpen. Of aanspreken op overlast. In die zin ziet Idealis het ondersteunen van complex- en buurtactiviteiten ook als een preventieve maatregel. Buren die elkaar kennen, houden meer rekening met elkaar. En als er dan eens iets van geluidsoverlast of zo is, weet je elkaar ook sneller te vinden.”

Weinig klachten over overlast
Louise voegt daaraan toe dat studenten misschien de naam hebben voor overlast te zorgen, maar dat ze dat beeld – in elk geval in Wageningen – niet herkent. “We hebben complexen op de campus, maar ook complexen in reguliere woonwijken. Ook daar zijn weinig klachten van overlast.”

Ludieke actie
Tot slot wijst Louise nog op een bijzondere manier van communiceren met studenten: “Een van onze beheerders vulde lange tijd de column ‘Dagboek van een beheerder’ in het magazine Resource, het onafhankelijk medium voor studenten en medewerkers van Wageningen University & Research. De Idealis-beheerders hebben soms ook ludieke acties, zoals rondom inbraakpreventie. Dan gooien zij bijvoorbeeld een kaartje naar binnen via open deuren en ramen, met daarop de boodschap dat dit keer een kaartje is binnengedrongen, maar dat het een volgende keer een inbreker kan zijn. Zo’n actie rondom veilig wonen omvat ook berichten op Facebook, Instagram en Twitter. Want social media zijn natuurlijk onmisbaar om met studenten te communiceren.”

Louise Dijkmans

Tips van Louise voor communiceren met huurders

  • Schrijf teksten op B1-leesniveau. Houd je boodschap kort en bondig. Bedenk niet wat je wil zenden, maar wat de ontvanger aan informatie nodig heeft. Met andere woorden: communiceer in een boodschap alleen het hoognodige.
  • Laat face-to-facecontact deel uitmaken van de dagelijkse bedrijfsvoering. Houd via collega’s als complexbeheerders en de sociaal beheerder de vinger aan de pols.
  • Praten veel van je huurders geen of niet goed Nederlands? Communiceer dan niet alleen met geschreven tekst, maar ga langs. En als je er dan toch bent, vraag of er iets speelt waar je als corporatie nog een extra rol in kunt vervullen.
  • Heeft je corporatie iets te vieren, bijvoorbeeld een jubileum? Pols dan via de beheerders welke traktatie huurders zullen waarderen. Bedenk dat je huurders waarschijnlijk niet zitten te wachten op een herdenkingsboek. Misschien ontvangen ze liever een budget voor een buurtactiviteit, of om iets op te knappen.

Het studentencomplex de Javastraat in het centrum van Wageningen

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer