Naar het nieuwsoverzicht

Hoe een grote corporatie als Rochdale de coronacrisis als een kans gebruikt

  • 5 maart 2021

Nu je sinds de coronamaatregelen huurders niet meer fysiek in groepsverband kunt ontmoeten, zijn er andere vormen van communicatie nodig. Welke creatieve oplossingen heeft Rochdale, een grote corporatie in Amsterdam, hiervoor bedacht?

Veel meer dan commerciële organisaties, weten corporaties hun doelgroep makkelijk fysiek te benaderen. Die woont namelijk in de huizen die ze verhuren. Contact met huurders is vrij eenvoudig: je belt aan, je stopt wat in de brievenbus, of je nodigt ze uit voor een bijeenkomst. Maar door corona zijn juist die fysieke contactmomenten niet meer zo vanzelfsprekend.

Rochdale is een woningcorporatie met zo’n 38.000 woningen in Amsterdam en omgeving. Tijdens de eerste lockdown in maart vorig jaar is deze corporatie heel snel overgestapt op online communiceren. Dat gebeurde al als het om huurzaken ging, met de portal Mijn Rochdale. Maar online met huurders in gesprek gaan over bijvoorbeeld een renovatieproject, dat was nieuw.

Saskia Aupers – Communicatiemanager Rochdale

 

Marketingtechnieken gebruiken
Online in gesprek gaan, kan in de vorm van videobellen of een online seminar. Maar ook door berichten te posten op kanalen waarop huurders actief zijn. Communicatiemanager Saskia Aupers: “In Amsterdam-Zuidoost knappen we twee flats op met samen bijna 1.000 woningen. Normaal gesproken zitten we dan in een leegstaande woning en nodigen we huurders uit om langs te komen. Nu dat niet kan, hebben we ons veel meer op een marketingmanier verdiept in hoe we die mensen bereiken. Wat is hun e-mailadres? Welke social media gebruiken ze? Bij welke online platformen kunnen we aanhaken?”

Groots is overbodig

De eerste online bewonersbijeenkomst organiseerde Rochdale in een professionele studio. “Daar hebben we veel van geleerd”, blikt Aupers terug. “We hadden het groots opgezet, maar kwamen er al snel achter dat dat helemaal niet nodig is. Belangrijkste is dat de techniek goed werkt. Dus dat beeld en geluid goed zijn en dat mensen kunnen reageren en chatten. Daarom hebben we bijvoorbeeld een abonnement genomen op WebinarGeek, een heel goed functionerend online platform voor webinars. En we hebben camera’s aangeschaft.”

‘Het belangrijkste bij een online seminar is dat de techniek goed werkt’

Gaandeweg leren
De aanpak van Rochdale is: gewoon doen – het hoeft niet perfect – en gaandeweg sleutelen zodat het beter wordt. Wat volgens Aupers ook van belang is, is luisteren naar de mensen in het veld. “Die vormen je haarvaten in de buurten waar je bezit hebt. Van onze vakmensen kregen we bijvoorbeeld al snel te horen dat huurders zich niet aan de corona-afspraken hielden. Onze collega’s kwamen in woningen waar veel te veel mensen aanwezig waren en waar niet was gelucht voorafgaand aan hun bezoek. Zo zijn we op het idee gekomen van videobellen.” Als huurders dat willen, kunnen ze kleine klusjes zelf uitvoeren, met de hulp van een vakman via de webcam op de telefoon. “Daar hebben we heel veel positieve reacties op ontvangen, van huurders en onze vakmensen.”

Woningen bezichtigen
Wat ook niet meer kan, zijn groepsbezichtigingen. Dat heeft Rochdale opgelost door filmpjes te maken van te huur aangeboden woningen. De verhuurmakelaar maakt de opname, medewerkers van de afdeling Communicatie hielpen aanvankelijk om een kop en staart te geven aan het filmpje. “Inmiddels hebben we de verhuurmakelaars daar ook in getraind”, zegt Aupers, “zodat ze nu zelf die filmpjes kunnen maken.” Behalve dat die filmpjes huurders helpen, helpen ze ook Rochdale zelf: “Een deel van de kandidaten blijkt na het zien van het filmpje niet meer geïnteresseerd te zijn in de woning. Er vindt dus al een eerste schifting plaats.”

‘We hebben filmpjes gemaakt van te huur aangeboden woningen’

Geleerde lessen
Gevraagd naar wat Rochdale heeft geleerd van de coronacrisis, antwoordt Aupers: “De hele situatie creëert voor de organisatie momenten van zelfreflectie. Omdat je opeens beperkt wordt in je mogelijkheden, kom je er pas echt goed achter hoe dingen werken. Zo realiseren we ons dat onze interne-communicatiecultuur heel informeel is; je vangt nogal wat op bij de koffieautomaat. Daardoor hebben we niet veel formele communicatiestructuren om te zorgen dat iedereen op de hoogte is van alles. Dat goed regelen is nog steeds een uitdaging. Want op nóg meer online contactmomenten zitten collega’s niet te wachten.”

Overigens zijn de online webinars van de raad van bestuur een groot succes. Gemiddeld elke 2 maanden praat de RvB medewerkers op die manier bij over belangrijke zaken. “Daarnaast hebben we al 3 keer een online high tea georganiseerd over de financiële cijfers. Ook hiervoor bleek de animo bij collega’s steeds weer verrassend hoog.”

‘Op nóg meer online contactmomenten zitten collega’s niet te wachten’

Tip: contactloos renoveren
Hoe informeer je bewoners over renovatieplannen, als de coronamaatregelen fysiek contact bemoeilijken? De landelijk opererende woningcorporatie Mooiland vond een geschikte oplossing: contactloos renoveren.

Contactloos renoveren is een nieuwe vorm van werken, waarbij veiligheid, gezondheid en afstand centraal staan. Communicatie met bewoners is onderdeel van de aanpak. Mooiland koos bijvoorbeeld voor een partytent bij een renovatieproject. Daar nodigden ze bewoners uit voor een keukentafelgesprek. Via een videoverbinding keken zij mee, terwijl de uitvoerder de technische opname in hun huis verrichtte. Ze konden meteen vragen stellen. Een veilige, toegankelijke en persoonlijke oplossing. Meer weten? www.contactloosrenoveren.nl.

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer