40 jaar glasbak. Lekker bezig!
“Deze glasbakcampagne was de kers op mijn communicatietaart”, aldus Renate van Roosmalen van Nedvang. Aanleiding was de landelijke recycledoelstelling. Want hoewel de recycling van verpakkingsglas in Nederland goed gaat, wordt de 90% nog niet gehaald. Het moet dus nóg beter. Maar hoe?
In Nederland zijn we erg goed in benadrukken wat niet goed gaat. Daarom heeft niemand het over glasinzameling en glasrecycling: dat gaat namelijk prima. Maar het kan (en moet) nóg beter. Toen ik erachter kwam dat dit jaar de glasbak 40 jaar bestaat, had ik een goed haakje om urgentie te creëren. Daarbij maakte ik gebruik van een ‘drietrapsraket’ om alle betrokkenen te activeren: bedrijven, gemeenten en burgers. Onze missie? Samen successen vieren en de glasbak ‘tof’ maken.
‘The making of’
De manier waarop de campagne tot stand kwam was in elk opzicht onconventioneel. In plaats van met een marketingbureau, werkten we met creative agency Arttenders, die ons in contact bracht met artdirectors Lernert & Sander. Zij wezen ons erop dat we met het welbekende glasbaklogo goud in handen hadden. Door het uit te vergroten en o.a. op Limited Edition truien te drukken (die we verspreidden onder influencers), gaven we het een cultstatus. Daarnaast ontwierpen ze echte glasbaktaarten, de blikvangers in de campagnebeelden, die door het land te zien waren op snelwegmasten, posters, Boomerangkaarten, online en via social media. En als klap op de vuurpijl hebben we De Jeugd van Tegenwoordig bereid gevonden een loflied op de glasbak te schrijven. Een autonoom nummer, dus geen commercial. Lernert & Sander regisseerden de videoclip erbij met in de hoofdrol, hoe kan het anders: de glasbak.
D-day was de verjaardag van de glasbak op 17 mei. Mijn telefoon bleef de hele dag rinkelen. We plaatsen gouden glasbakken en haalden de pers van het Jeugdjournaal tot Hart van Nederland, RTL Late Night, de voorpagina van de Volkskrant, Linda Magazine, M en ga zo maar door. Op Instagram ging het los met de Glasbaktrui.
Resultaat?
Actieve bijdrages van meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten, een PR-waarde van meer dan een half miljoen, meer dan een half miljoen views van het nummer ‘Glasbak’ op YouTube, een mediabereik van ruim 53 miljoen en een uniek online bereik van 2,6 miljoen. Een gigantisch succes dus. Geweldig om te mogen doen en trots dat we dit met elkaar hebben bereikt!
Enthousiast geworden? Nedvang is op zoek naar een communicatieprofessional. Bekijk snel de vacature of neem direct contact op met Originals via 070 306 05 11 of [email protected]