Succesvol werven? Kies voor exclusieve samenwerking met een bureau
Voor het invullen van een vacature worden vaak diverse bureaus ingeschakeld op basis van no cure, no pay. Het klinkt ideaal, maar blijkt niet altijd effectief. Het loont om een bureau de opdracht exclusief te gunnen. Dit sterkt de relatie en verhoogt de kwaliteit van aangeleverde kandidaten. We leggen graag uit waarom.
Dat voelt goed. Zojuist heb je verschillende werving- en selectiebureaus aan het werk gezet voor een tijdelijke vacature bij jouw organisatie. ‘Laat maar komen die cv’s. Maar is dat wel zo handig? Je gaat immers voor kwaliteit; een kandidaat die past bij de bedrijfscultuur. Iemand die de capaciteit heeft het maximale uit de functie te halen en voldoet aan de praktische voorwaarden.
Heksenjacht
Met het inschakelen van meerdere bureaus voor dezelfde vacature in een schaarse kandidatenmarkt heb je echter een heksenjacht geopend. Gevolg? Kandidaten worden door verschillende partijen voor dezelfde functie benaderd. En zo snel mogelijk voorgesteld; ‘een screeningsgesprek kan later ook wel’. Tijd voor uitgebreide inventarisatie van de functie is er ook niet. Er is flinke concurrentie, dus ‘we doen dit graag zo efficiënt mogelijk’. Je ontvangt de eerste kandidaten. Best snel, maar de profielen sluiten niet helemaal goed aan. De kandidaten voldoen niet aan de gevraagde criteria of zijn niet voor de gewenste termijn beschikbaar. Toch maar uitnodigen voor een gesprek? Misschien klikt het. Ook dat blijkt helaas niet te kloppen. Niet zo gek, want er is niet goed geïnventariseerd en in sommige gevallen is de kandidaat niet eens door het bureau gezien.
Duurzame relatie
Hoe het ook kan? Stel, je hebt een vacature in communicatie en zoekt de ideale professional. Je nodigt een kleine selectie van recruitmentbureaus uit voor een gesprek en geeft aan dat je het bureau met de meest aansluitende presentatie de opdracht gunt. Na weloverwogen keuze en afstemming over de exclusiviteit van de opdracht, praat je met het gekozen bureau verder. Zij nemen vervolgens de tijd voor zorgvuldige inventarisatie van het functieprofiel en het beter leren kennen van jouw organisatie. Hun expertise op het gebied van recruitment en inhoudelijke kennis van marketing en communicatie kan hiermee volledig worden benut.
Goede werving vereist immers mensenkennis en verdieping. De persoonlijkheid van de kandidaat is naast inhoudelijke ervaring minstens zo belangrijk. En kennis van een organisatie is een vereiste om een goede match te kunnen maken. Alleen daarmee krijg jij als klant het beste resultaat: een kandidaat die perfect past in het gevraagde profiel. Daarnaast word je door het aangaan van een exclusieve samenwerking als organisatie serieus genomen en dat is goed voor je werkgeversmerk.
Persoonlijk contact
Ons advies: inhuur van mensen, zeker in het marketing- en communicatiewerkveld, heeft een grote emotionele component in zich. Dus investeer in persoonlijk contact met het bureau dat de werving voor jou doet.
Nieuwsgierig naar onze aanpak? Bel dan Marco van Zanten of Dave Verhart van Originals voor een kennismakingsgesprek via 070 306 05 11