Interim Senior Online Manager Communicatie en Gedrag bij provincie Utrecht
Functie
Voor onze opdrachtgever, provincie Utrecht, zijn we per direct op zoek naar een ervaren Senior Online Manager Communicatie en Gedrag, voor het programma Goedopweg.
Het betreft een inhuurperiode van 6 maanden met kans op verlenging. De werkweek bedraagt 32 – 36 uur. Op verzoek van de provincie kan de opdracht alleen vanuit een loondienstverband (detachering) worden ingevuld. Starten kan in overleg doch uiterlijk per 15 januari 2026.
Provincie Utrecht
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Deze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is hun opgave om de aantrekkelijkheid van hun provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van hun ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Zij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen zij voor een goede balans tussen groen en groei.
Goedopweg
Goedopweg maakt Utrecht duurzaam bereikbaar. De regio is hét knooppunt van Nederland. Iedere dag reizen er meer dan een miljoen mensen. Zij helpen die drukte in goede banen te leiden. Want iedereen die zich in Utrecht wil verplaatsen – of dat nu is voor werk, wonen, studie of recreatie – moet dat makkelijk en prettig kunnen doen. En bovendien op een manier die de kwaliteit van leven beter maakt.
Dus: minder in de auto, méér op de fiets en in het ov. Minder drukte in de spits, méér spreiding over de dag. Met vernieuwende, praktische en slimme oplossingen dragen ze bij aan een bereikbare, gezonde en duurzame toekomst voor de regio Utrecht. Om dat goed te doen, zorgen ze dat ze het overzicht hebben over alle mobiliteit in de regio. Zij werken zo veel mogelijk op basis van data en hebben inzicht in de oorzaken van de drukte. Ze weten wat de knelpunten zijn en de kansen voor verbetering. En vooral: wie ze nodig hebben om die kansen te pakken. Vervoerders en werkgevers. Bewoners en winkeliers. Scholen en universiteiten. Ouders en sportclubs. Ze brengen mensen samen die kunnen helpen bij een oplossing. Want alleen samen werkt het écht.
Goedopweg is een samenwerking tussen de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn onderdeel van het programma U Ned. Daarin werken rijk, provincie en gemeenten samen aan maatregelen voor de regio Utrecht op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid.
Team Communicatie en Gedrag
Jij gaat werken in het team Communicatie en Gedrag, met acht collega’s. Het team bestaat naast jouzelf uit een (gedrags-)campagnemanager, drie (project)communicatieadviseurs, een online marketeer, een communicatiemanager en een junior communicatiemedewerker. Met het team verzorgen ze alle communicatie die nodig is om impact te maken met hun projecten en de gewenste gedragsverandering te realiseren. Dit doen ze veelal in samenwerking met gespecialiseerde bureaus, maar ook soms zelf in huis.
Rolbeschrijving Senior Online Manager bij Goedopweg
Strategisch, verbindend en digitaal sterk. Als Senior Online Manager geef jij richting aan de digitale koers van GoedopWeg. Je zet hun duurzame mobiliteitsdoelen kracht bij met slimme campagnes, sterke online klantreizen en datagedreven keuzes. Je stuurt een team van specialisten aan, werkt nauw samen met externe bureaus en bewaakt de kwaliteit en samenhang van alles wat ze online vertellen.
Wat ga je doen?
- Jij bent strategisch en uitvoerend verantwoordelijk voor hun online presentatie;
- Je ontwikkelt en bewaakt de digitale strategie en vertaalt deze naar concrete acties;
- Je stuurt je team aan (inclusief (medewerkers van) externe bureaus) en zorgt voor samenhang in campagnes, websites, social media en e-mail;
- Je verbindt gedragskennis met digitale uitvoering en zorgt dat alles wat ze doen mensen echt in beweging brengt;
- Je monitort KPI’s, beheert hun data en zorgt dat inzichten leiden tot verbetering;
- Je werkt met tools als Spotler, Prepr, GA4 en Involve.me. Uitvoering ligt vaak bij collega’s, maar jij overziet het geheel.
Functie-eisen
Om voor deze uitdagende opdracht in aanmerking te komen, beschiik je over:
- HBO of WO werk- en denkniveau;
- Minimaal zeven jaar ervaring in online communicatie;
- Minimaal vijf jaar ervaring in e-mailmarketing en dataverzameling;
- Minimaal drie jaar ervaring met data-analyse;
- Minimaal drie jaar ervaring als (functioneel) teammanager/leider binnen de overheid;
- Kennis van de wereld van websites, social media, datastatistieken en klantinteracties van binnen en van buiten;
- Kennis over hoe je digitale middelen inzet om gedrag te beïnvloeden en duurzame keuzes te stimuleren.
Vaardigheden:
- Je hebt een scherpe visie op online marketing en weet die te vertalen naar concrete plannen en campagnes;
- Je bent sterk in het aansturen van bureaus, bouwen aan klantreizen en ontwikkelen van conversiegerichte content;
- Je stuurt op cijfers, interactie en impact – en vertaalt data moeiteloos naar verbeteracties en/of dashboards;
- Je houdt het overzicht, schakelt makkelijk tussen strategie en uitvoering en weet hoofd- van bijzaken te scheiden.
Persoonlijke eigenschappen:
- Zelfstandig en ondernemend: je wacht niet af, maar onderneemt actie;
- Creatief en analytisch: je bedenkt én onderbouwt;
- Organisatorisch sterk: je houdt meerdere lijnen in de lucht behoudt de regie;
- Sociaal en collegiaal: je werkt graag samen en weet anderen mee te nemen in je plannen.
- En last but not least: Jij weet hen in een gesprek moeiteloos te overtuigen van al het bovenstaande.
Aanbod
Deze functie is uitsluitend in te vullen op detacheringsbasis en je komt dan ook in dienst bij Originals. De functie start zsm doch uiterlijk per 15 januari 2026 voor de duur van 6 maanden en voor 32 – 36 uur per week. Er is een optie tot het verlengen van de opdracht.
Wij bieden voor deze functie op basis van kennis en ervaring een bruto maandsalaris tussen Euro 7.000,– tot Euro 7.500,- op basis van 36 uur per week. Verder gelden uiteraard arbeidsvoorwaarden zoals vakantiegeld, vakantiedagen, reiskostenvergoeding en een uitstekende pensioenopbouw.
Sollicitatie
Indien je voldoet aan de gevraagde criteria en interesse hebt in deze uitdagende functie, verzoeken wij je zo snel mogelijk te solliciteren via onze website. Vermeld bij je sollicitatie svp wat je (bruto) salarisindicatie is op basis van 36 uur per week.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 15 december 2025. Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met Marco van Zanten op nummer 070-306 05 11 / 06-22 80 74 65 of via [email protected].