Interim Senior Communicatieadviseur bij gemeente Breda
Functie
Voor onze opdrachtgever, gemeente Breda, zijn we per 15 december 2025 op zoek naar een ervaren Senior Communicatieadviseur. Het betreft vervanging ivm zwangerschapsverlof en een inhuurperiode van 9 maanden met kans op verlenging. De werkweek bedraagt 32- 36 uur. Op verzoek van de gemeente kan de opdracht alleen vanuit een loondienstverband (detachering) worden ingevuld.
Let op, er zijn 2 vacatures door de gemeente Breda uitgezet, we zoeken ook nog een communicatieadviseur (ook ivm vervanging bij zwangerschap) die meer actief is op het raakvlak van strategie en uitvoering, deze vacature vind je hier.
Stevige senior communicatieadviseur gezocht die het verschil maakt in Breda
Breda groeit. De stad telt straks meer dan 200.000 inwoners. Dat vraagt om slimme keuzes, duidelijke communicatie en betrokkenheid. Als senior communicatieadviseur draag jij bij aan het realiseren van maatschappelijke opgaven zoals wonen, stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening. Jij zorgt voor een communicatieaanpak die werkt – voor beleid, projecten én inwoners.
Jij maakt impact met communicatie die de stad vooruithelpt. Jouw karakter maakt Breda.
Wat ga je doen?
Jij weet als geen ander dat een goede communicatiestrategie bijdraagt aan bewustwording, draagvlak en succesvolle uitvoering. Daarnaast ben je in staat om het goede gesprek overtuigend het gesprek te voeren met collega’s, directie en bestuurder en in- en externe stakeholders.
In deze rol:
- Adviseer je over communicatieaanpakken bij de meer complexe projecten, plannen en beleidsvraagstukken;
- Ontwikkel je creatieve en effectieve communicatiestrategieën;
- Coördineer je de uitvoering van communicatieaanpak, samen met collega’s en externe partners;
- Beantwoord je losse communicatievragen;
- Bewaak je de voortgang, prioritering en kwaliteit van communicatieactiviteiten.;
- Adviseer je over participatie en draagvlak in de samenleving;
- Analyseer je maatschappelijke signalen en trends via (social) media;
- Houd je rekening met stakeholders en het politieke speelveld.
Waar jij en je collega’s het verschil maken
Je komt terecht in Team Communicatie: een energiek team van zo’n 30 communicatieprofessionals. Samen adviseren en ondersteunen jullie het college, de directie en de organisatie. Het team is verdeeld in vijf expertises: projectcommunicatie, communicatie bestuur, newsroom, interne communicatie en corporate communicatie.
Jullie werken vanuit de visie ‘Communiceren met Focus’ en dragen bij aan de groei van de stad en het realiseren van maatschappelijke opgaven. Je werkt intensief samen met programmamanagers, projectleiders, beleidsadviseurs en externe stakeholders. Samen maken jullie het verschil voor Breda.
Breda brengt het samen
Bij Gemeente Breda vinden ze het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. Ze moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. In hun organisatie is er begrip en aandacht voor iedereen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. Ze pakken die opgaven samen aan. Dat doen ze met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én de stad vooruit.
Functie-eisen
Wat neem je mee?
Jij bent nieuwsgierig, ondernemend en sociaal. Je weet mensen mee te krijgen en bent een stevige gesprekspartner.
Je beschikt over:
- Afgeronde HBO of WO opleiding richting communicatie of journalistiek;
- Aangevuld met een opleiding op het gebied van bestuurskunde, gedragsverandering of marketing;
- Minimaal vijf jaar ervaring als communicatieadviseur binnen de lokale overheid of (semi)overheidsorganisatie;
- Het is een pre als je over ervaring beschikt bij een of meerdere gemeenten (>100.000 inwoners);
- Aantoonbare senioriteit in kennis en kunde en persoonlijkheid (denk aan grote maatschappelijke transities, complexe vraagstukken met diverse stakeholders, gevoelige materie);
- Aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijke gevoelige vraagstukken in een complexe omgeving.
Verder:
- Ben je goed in het stellen van prioriteiten en houd je het einddoel voor ogen;
- Kun je goed schakelen tussen verschillende projecten en werkzaamheden;
- Sta je stevig in je schoenen en kun je omgaan met tegenstrijdige belangen;
- Heb je affiniteit met maatschappelijke ontwikkelingen, lokale overheid en de stad Breda.
Aanbod
Deze functie is uitsluitend in te vullen op detacheringsbasis en je komt dan ook in dienst bij Originals. De functie start per 15 december 2025 voor de duur van 9 maanden en voor 32 – 36 uur per week. Er is een optie tot het verlengen van de opdracht.
Wij bieden voor deze functie op basis van kennis en ervaring een bruto maandsalaris tussen Euro 6.500,- tot Euro 7.250,- op basis van 36 uur per week. Verder gelden uiteraard arbeidsvoorwaarden zoals vakantiegeld, vakantiedagen, reiskostenvergoeding en een uitstekende pensioenopbouw.
Sollicitatie
Indien je voldoet aan de gevraagde criteria en interesse hebt in deze uitdagende functie, verzoeken wij je zo snel mogelijk te solliciteren via onze website. Vermeld bij je sollicitatie svp wat je (bruto) salarisindicatie is op basis van 36 uur per week.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 8 december 2025. Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met Marco van Zanten op nummer 070-306 05 11 / 06-22 80 74 65 of via [email protected].