Interim Marketing Communicatie Adviseur B2B voor Havenbedrijf Rotterdam
Functie
De haven van Rotterdam creëert grote economische en maatschappelijke waarde voor de regio Rotterdam-Rijnmond, Nederland en Europa in de vorm van werkgelegenheid en leveringszekerheid van energie, voedsel en andere materialen die de maatschappij nodig heeft. Dankzij de gunstige ligging, uitstekende infrastructuur en achterlandverbindingen dient de haven als een belangrijk knooppunt voor de industrie en wereldwijde handel.
De kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van het haven- en industriegebied en het bevorderen van een effectieve, veilige en efficiënte afwikkeling van de scheepvaart in de haven en het aanloopgebied voor de kust. Doel van Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de positie van de Rotterdamse haven als toekomstbestendig logistiek knooppunt en industriecomplex. Hierbij staat kwaliteit centraal. De ambitie van het Havenbedrijf is om een klimaatneutrale haven te ontwikkelen in balans met de omgeving.
Beschrijving afdeling
De afdeling Marketing Communications is op zoek naar een medior (marketing-) communicatieadviseur voor 32 uur per week. Team Marketing Communications bestaat uit 15 gedreven professionals. Marketing Communications is verantwoordelijk voor B2B marketing communicatie, branding en online marketing. In Team Marketing Communications wordt hard gewerkt, maar het is daarnaast een heel betrokken en gezellig team. Marketing Communications is onderdeel van de hoofdafdeling Communications & External Affairs. Deze afdeling bestaat naast Marketing Communications ook uit de teams Corporate Communications, Hospitality & Events en External Affairs.
Het Havenbedrijf zoekt tijdelijk een allround B2B Marketing Communicatie Adviseur, die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Je hebt ervaring met het ontwikkelen van proposities, online marketing campagnes en weet alles rondom organisatie en communicatie van beurs- en congresdeelnames.
Vanuit Team Marketing Communications ben je werkzaam als allround marcom adviseur. Je werkt samen met collega marcom adviseurs en de commerciële afdelingen. Je maakt in co-creatie met Commercie marketing- en communicatieplannen. Je begeleidt online marketing campagnes, ontwikkelt concepten voor beursdeelnames en andere evenementen en coördineert of creëert content. Denk hierbij aan middelen zoals video’s, vlogs, podcasts, whitepapers, showcases, etc.
In deze rol ben je een spin-in-het-web. Er wordt enerzijds intensief samengewerkt met collega’s uit je eigen team, met Commercie, maar ook – om de plannen uit te voeren en te realiseren- met collega’s van de hoofdafdeling Communications & External Affairs. Denk aan event managers, woordvoerders, etc. Er wordt aan meer projecten tegelijk gewerkt en daarom is goed kunnen coördineren belangrijk net als het op de hoogte houden van de stakeholders.
Voorbeelden van werkzaamheden. Om een concreter idee te geven van wat de aanvraag inhoudt volgen hier wat voorbeelden van activiteiten:
- Het bepalen van de kernboodschap en de communicatie-inzet rondom de Europese Warenbeurs, waar het havenbedrijf samen met netwerkorganisatie Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) aan deelneemt. Je coördineert de beursdeelname samen met externe collega’s bij RPPC en met een eventmanager bij het havenbedrijf. Je maakt een communicatieplan om de doelgroep te bereiken en coördineert de middeleninzet. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de commerciële collega’s en collega’s uit het online team.
- Om lading aan te trekken voor de Rotterdamse haven, ontwikkelt de kandidaat een online marketing campagne gericht op het commercieel segment. Je denkt vanuit de doelgroep(en), maakt customer journeys en ontwerpt vanuit daar een contentplan met verschillende touchpoints om de doelgroep(en) te enthousiasmeren voor de Rotterdamse haven. Voor de contentcreatie schrijf je een goede briefing voor een externe tekstschrijver en beoordeel je de inhoud en kwaliteit, in afstemming met de collega’s van Commercie.
Functie-eisen
Vereiste ervaring en competenties:
- Opleiding op minimaal HBO niveau in de richting van communicatie of marketing;
- Minimaal 5 jaar relevante werkervaring als B2B allround marketing communicatie adviseur;
- Ervaring met het maken van B2B marketing plannen en het geven van marketing advies op strategisch en tactisch niveau;
- Ervaring met online (marketing automation) campagnes, beursdeelnames, evenementen, contentcreatie en online marketing.
- Je manier van werken is gestructureerd, zelfstandig en pragmatisch;
- Je werkt graag samen, bent tactvol en hebt ervaring in grote organisaties;
- Je hebt een goede beheersing van de Engelse taal in woord en geschrift;
- Kennis en werkervaring in de Rotterdamse haven is een pré.
Aanbod
Deze functie is uitsluitend in te vullen op detacheringsbasis, onze opdrachtgever sluit freelance invulling namelijk uit voor deze positie. De functie start in overleg per 1 april tot en met medio september 2025, voor 32 uur per week. Wij bieden voor deze functie op basis van kennis en ervaring een bruto maandsalaris tussen Euro 5.500,- tot Euro 6.500,- op basis van 36 uur per week.
Sollicitatie
Indien je voldoet aan de gevraagde criteria en interesse hebt in deze uitdagende functie, verzoeken wij je zo snel mogelijk te solliciteren via onze website. Vermeld bij je sollicitatie svp wat je (bruto) salarisindicatie is op basis van 36uur per week.
Indien je, naar aanleiding van je sollicitatie/introductie bij het Havenbedrijf Rotterdam wordt uitgenodigd voor een (digitaal) kennismakingsgesprek, dan zal dit plaatsvinden op 17 maart 2025 tussen 13:00 en 17:00 en 18 maart tussen 14:00 en 16:00.
Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met Marco van Zanten op nummer 070-306 05 11 of via [email protected].
