Interim Communicatieadviseur bij gemeente Breda
Functie
Voor onze opdrachtgever, gemeente Breda, zijn we per 15 december 2025 op zoek naar een ervaren Communicatieadviseur. Het betreft vervanging ivm zwangerschapsverlof en een inhuurperiode van 9 maanden met kans op verlenging. De werkweek bedraagt 32 – 36 uur. Op verzoek van de gemeente kan de opdracht alleen vanuit een loondienstverband (detachering) worden ingevuld.
Let op, er zijn 2 vacatures door de gemeente Breda uitgezet, we zoeken ook nog een Senior Communicatieadviseur (ook ivm vervanging bij zwangerschap), deze vacature vind je hier.
Jij maakt impact met communicatie die de stad vooruithelpt.
Wat moeten inwoners van Breda weten over nieuwe plannen, projecten en regelingen? Hoe betrek je hen bij wat er speelt in hun wijk en in de stad? En hoe zorg je dat jouw communicatieaanpak écht verschil maakt?
Met jouw karakter, want jij weet hoe je mensen bereikt, raakt en activeert. Je denkt mee, adviseert en voert uit. Samen met collega’s werk je aan communicatie die ertoe doet. Voor de stad, voor de organisatie én voor jezelf. Want bij gemeente Breda krijg je de ruimte om jouw ideeën in te brengen en uit te voeren. Zo maak jij impact met jouw communicatiekracht.
Wat ga je doen?
Jij bent de communicatieadviseur die Breda nodig heeft. Je werkt aan uiteenlopende projecten en beleidsthema’s, van energietransitie tot leefbaarheid en participatie.
In deze uitdagende rol:
- Adviseer je collega’s over communicatieaanpakken en -strategieën;
- Ontwikkel je creatieve en effectieve communicatieplannen;
- Voer je zelf of samen met contentspecialisten de plannen uit;
- Hou je regie op voortgang, prioritering en kwaliteit;
- Signaleer je wat er speelt in de stad via (social) media en vertaal je dat naar communicatie;
- Hou je rekening met stakeholders en het politieke speelveld;
- Draag je aan participatie en draagvlak in de samenleving.
Waar jij en je collega’s het verschil maken
Je komt terecht in Team Communicatie, een team van zo’n 30 professionals. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie van gemeente Breda. Van strategisch advies tot uitvoering, van pers tot crisiscommunicatie. Je werkt samen met collega’s uit de hele organisatie én met externe partners. Jullie faciliteren het gesprek met inwoners en stakeholders, beheren de gemeentelijke kanalen en platforms en zorgen dat communicatie bijdraagt aan het succes van beleid en projecten. Altijd met de stad in hun hart, want daar doen ze het voor.
Werken voor Breda. Dat geeft meer dan voldoening.
Als communicatieadviseur bij Gemeente Breda heb je impact. Op de stad, op de organisatie én op jezelf. Je krijgt de ruimte om te groeien, te leren en jouw ideeën waar te maken. Zo weet je zeker dat je écht het verschil kunt maken.
Breda brengt het samen
Bij Gemeente Breda vinden ze het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. Ze moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. In hun organisatie is er begrip en aandacht voor iedereen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. Ze pakken die opgaven samen aan. Dat doen ze met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én de stad vooruit.
Functie-eisen
Wat neem je mee?
Jij bent nieuwsgierig, ondernemend en sociaal. Je schakelt makkelijk tussen projecten en weet prioriteiten te stellen. Je hebt gevoel voor maatschappelijke ontwikkelingen en weet je weg te vinden in een ambtelijke organisatie.
Je beschikt over:
- Afgeronde HBO of WO opleiding richting communicatie of journalistiek;
- Minimaal drie jaar ervaring als communicatieadviseur;
- Ervaring met projecten op het gebied van Duurzaamheid, Groen en Water;
- Politiek bestuurlijke sensitiviteit en overtuigingskracht.
Verder:
- Ben je een kei in (het coördineren) van de uitvoering;
- Heb je je sporen verdiend met een innovatieve communicatieaanpak;
- Ben je een stevige adviseur en gesprekspartner voor projectleiders en stakeholders;
- Ben je een teamplayer die graag samenwerkt en kennis deelt;
- Heb je affiniteit met de stad Breda en met werken bij een lokale overheid;
- Ben je creatief, resultaatgericht en stressbestendig.
Aanbod
Deze functie is uitsluitend in te vullen op detacheringsbasis en je komt dan ook in dienst bij Originals. De functie start per 15 december 2025 voor de duur van 9 maanden en voor 32 – 36 uur per week. Er is een optie tot het verlengen van de opdracht.
Wij bieden voor deze functie op basis van kennis en ervaring een bruto maandsalaris tussen Euro 5.500,- tot Euro 6.000,- op basis van 36 uur per week. Verder gelden uiteraard arbeidsvoorwaarden zoals vakantiegeld, vakantiedagen, reiskostenvergoeding en een uitstekende pensioenopbouw.
Sollicitatie
Indien je voldoet aan de gevraagde criteria en interesse hebt in deze uitdagende functie, verzoeken wij je zo snel mogelijk te solliciteren via onze website. Vermeld bij je sollicitatie svp wat je (bruto) salarisindicatie is op basis van 36 uur per week.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 8 december 2025. Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met Marco van Zanten op nummer 070-306 05 11 / 06-22 80 74 65 of via [email protected].