Adoptie-communicatie specialist bij de Provincie Utrecht
Functie
Voor de Provincie Utrecht zijn we per direct op zoek naar een Adoptie-communicatie specialist. Het betreft een periode van 12 maanden met optie tot verlenging en een werkweek van 24 uur, in onderling overleg te bepalen. De startdatum is op korte termijn.
Opdrachtgever
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. De regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is hun opgave om de aantrekkelijkheid van de provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van de ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Ze willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen zij voor een goede balans tussen groen en groei.
De Directie Bedrijfsvoering, Informatie en Organisatie (BIO) verzorgt alle uitvoerende bedrijfsvoeringstaken van de organisatie, zodat hun collega’s zich kunnen concentreren op de realisatie van de primaire doelstellingen. Zij richten zich op een integrale bedrijfsvoering, die past in de huidige tijd. Ze blijven hun producten en diensten ontwikkelen en verbeteren. Zo leveren ze een optimale ondersteuning en een dienstverlening met toegevoegde waarde voor de (interne) klanten.
Uitdaging
De provincie Utrecht voert stapsgewijs de maatregelen in om te kunnen voldoen aan de Wet open overheid. Hierbij is het op orde brengen van de informatiehuishouding een onderdeel. Medewerkers van de provincie Utrecht moeten goed worden begeleid en ondersteund bij deze andere manier van werken.
De implementatie van de Wet open overheid gebeurt met behulp van trainingsmateriaal, webinars, intranet-artikelen en ondersteuning door een Woo-coach.
De implementatie en adoptie van de Wet open overheid kent een aantal stappen. Zo vindt er een intake plaats met de teamleider/projectleider/proceseigenaar. In dit gesprek wordt er gekeken naar de wensen en behoeften van de eindgebruikers. Op basis van dit gesprek wordt een plan van aanpak gemaakt. De basis hiervan zijn de processen die met de key-users worden geanalyseerd en waar nodig aangepast. Per onderdeel zal een training worden ontwikkeld. Deze training bestaat voor een deel uit praktische ondersteuning. Tijdens de training wordt ook stil gestaan bij de veranderende manier van werken.
Wat ga je doen?
Je bent onderdeel van het Project Open Overheid. Met de andere communicatieadviseurs kun je sparren en profiteren van de overkoepelende communicatie van Provincie Utrecht. Jouw aandachtsgebied is een transparante overheid. Voor je dagelijks werk heb je een rol binnen het projectteam waar we samenwerken aan de ambities voor Utrecht. Jij werkt samen met de andere communicatieadviseur binnen het Project Open Overheid. Jouw focus ligt op de adoptie van de Wet open overheid binnen alle domeinen, teams en thema’s binnen de provincie.
Dit worden jouw belangrijkste taken:
- Je werkt aan een communicatie- en participatiestrategie van de Wet open overheid en vertaalt de aanpak naar participatie- en communicatieactiviteiten. Ook pak je de uitvoering van deze aanpak op waarin jij de koers bepaalt voor communicatie en participatie. Je weet op een enthousiaste manier de medewerker mee te nemen in de veranderingen die deze nieuwe wet met zich meebrengt.
- Je werkt bij de uitvoering soms samen met een extern (vormgevers- of advies)bureau. Je kunt begrippen als informatiehuishouding, procesverandering en het pseudonimiseren van documenten goed vertalen naar begrijpelijke communicatie.
- Daarnaast begeleid je campagnes en organiseer/begeleid je bijeenkomsten voor de diverse doelgroepen binnen de Provincie Utrecht. Je geeft hierdoor verdere invulling aan onze communicatiecampagne Open overheid, op weg naar een transparantie overheidd.
Functie-eisen
Vereisten
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van communicatie;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met interne/adoptie-communicatie binnen een organisatie met meer dan 500 medewerkers;
- Aantoonbare werkervaring met het opstellen van interne communicatie- en adoptiestrategieën;
Competenties
- Je bent analytisch sterk met een praktische instelling, oplossingsgericht en hebt een grote mate van zelfstandigheid;
- Je bent bevlogen, betrokken, loyaal en behulpzaam;
- Je bent verantwoordelijk, integer en eerlijk;
- Je bent een teamspeler en kunt tegen een bureaucratisch stootje.
- Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
- Je werkt gestructureerd, gedisciplineerd en enthousiasmerend;
- Je hebt een zelf startend vermogen en je beschikt over de nodige geduld en veerkracht;
- Je onderkent meerdere wegen naar Rome: als A niet werkt verzin je een B.
- Je hebt kennis van en analytisch inzicht in bedrijfsprocessen en de informatiebehoefte;
- Je bent bekend met het politieke landschap en procesmanagement van overheden of grote organisaties en snapt de impact van bedrijfsapplicaties op belangrijke administratieve, logistieke en politieke processen.
Aanbod
Geboden wordt een contract voor 12 maanden met optie tot verlenging voor 24 uur per week. Startdatum in overleg op korte termijn. De voorkeur gaat uit naar invulling op detacheringsbasis, freelancers zijn ook welkom om te reageren. Indien je voldoet aan de gevraagde kenmerken, horen we graag tegen welk bruto maandsalaris (obv 40 upw) of uurtarief je beschikbaar bent.
Sollicitatie
Indien je interesse hebt in deze veelzijdige en dynamische functie verzoeken wij je te solliciteren via onze website of door je actuele CV te mailen naar [email protected]. Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met Marco van Zanten op nummer 070-306 05 11 of via [email protected].