Naar het nieuwsoverzicht

Complimenten & respect voor communicatieprofessionals in de zorg!

  • 7 januari 2022

Bizarre tijden zijn het. De zorg staat onder enorme druk en bezwijkt bijna. Dat heeft direct invloed op de communicatieprofessionals in de gezondheidszorg. Ook zij moeten reeds maandenlang op topsterkte functioneren. Alle zeilen bijzetten om iedereen te informeren. Aanpassingen communiceren in begrijpelijke taal, via alle kanalen, de complete communicatiemix. Intern en extern. Transmediaal en doelgroepspecifiek. Daarnaast de razendsnelle inzet op een organisatiebrede digitale transformatie. Fungeren op topsnelheid, flexibel en innovatief.

Aanpak bij BrabantZorg
“Het belang van goede communicatie is voor iedereen binnen de organisatie inmiddels helder”, glimlacht Annemarie van Daalwijk, senior communicatieadviseur BrabantZorg.

Annemarie van Daalwijk

“De urgentie was heel groot, dus er was geen andere keus dan online communiceren. Via dagelijkse updates, vlogs, frontberichten, webinars, instructiefilms, online meetings en FAQ’s. Maar ook extern: wekelijks en soms dagelijks met de pers. Daarin maakten we keuzes en regelmatig verzonden we ook ‘positieve’ berichten naar de media om af en toe opbeurende verhalen te laten zien. De afdeling communicatie heeft zich wat dat betreft echt kunnen positioneren. Samenwerking was daarin essentieel. Gezamenlijk hebben we alles uit de kast gehaald om de 6.000 medewerkers en alle bijna 6.000 cliënten plus hun families en naasten dagelijks goed te informeren.”

Ze benadrukt: “Daarbij hebben we ervaren dat het loont om mensen uit de praktijk in het corona-crisisteam te laten participeren, zodat beleid direct kan worden gekoppeld aan de praktijk: Is wat er nu wordt besloten daadwerkelijk uitvoerbaar? En hoe komt dit over bij de zorgmedewerkers als we het op deze manier communiceren? Tot slot hebben we de les geleerd dat ten tijde van crisis snelheid key is. We zaten in de corona-brandhaard van de eerste golf, toen was er nog weinig bekend over het virus. Iedere dag, ook in de weekenden, was er crisisoverleg waarin landelijke maatregelen werden omgezet in organisatiebeleid en waarin de situatie van de dag en de uitzonderingen werden besproken. Er is zelfs een ethische commissie opgericht om de zich voordoende ethische kwesties te bespreken. Deze commissie bestaat nog steeds.” Annemarie vermeldt dat de focus inmiddels deels is verschoven. “Waar in het begin vooral veel zorgen waren om ernstig zieke cliënten en de vele overlijdens, zien we nu dat de personele krapte echt voor grote problemen zorgen. En ook dát vraagt de nodige aandacht van communicatie.”

Aanpak bij VieCuri Medisch Centrum
De druk op communicatieafdelingen in ziekenhuizen is navenant. Liset Spreuwenberg weet dat als senior communicatieadviseur van VieCuri Medisch Centrum maar al te goed.

Liset Spreuwenberg

“Sinds de uitbraak van de pandemie ben ik zo goed als fulltime bezig met crisiscommunicatie. De informatie en richtlijnen veranderen constant. Het is voor ons team een grote uitdaging om iedereen snel en goed te informeren. Is er net een landelijke maatregel vertaald naar VieCuri-beleid en gecommuniceerd met collega’s, is het de volgende dag alweer ingehaald door een nieuwe richtlijn. Ook krijgen we veel vragen van de pers, die we altijd zorgvuldig beantwoorden. Het is heel belangrijk om de buitenwereld goed te informeren over wat er gebeurt binnen de muren van ons ziekenhuis.”

Terugkijkend geeft ze aan dat ze tijdens de eerste golf stond constant ‘aan’ stond. “Dat zag ik ook bij andere collega’s. Het was zo veel en alles voelde zo belangrijk: het verzamelen en verspreiden van relevante informatie richting o.a. patiënten, collega’s, de inwoners van onze regio en de pers. Maar dat hou je geen maanden vol. Ons team is daarom in ploegendiensten gaan werken zodat we constant bereikbaar zijn, in alle crisisoverleggen meedraaien, maar er ook ruimte is om even af te schakelen.” Haar advies: “Sta in crisistijd af en toe bewust stil te bij het grotere plaatje. Je gaat zo op in de waan van de dag. Zorg ook voor iets positiefs. Als communicatieteam hebben we daarom ‘hart-onder-de-riem-momenten’ voor collega’s gecreëerd. Zo heeft Lex Uiting het lied ‘Aafgelaupe Jaor’ speciaal geschreven én gezongen voor het zorgpersoneel van ons ziekenhuis. De tekst vermeldt dat saamhorigheid heel veel kan betekenen in moeilijke tijden.” Stellig: “En dat hebben we ook echt zo ervaren.”

Communicatie verbindt
Twee korte inkijkjes van langdurige en desondanks steeds effectieve en creatieve crisiscommunicatie. Voorbeelden die laten zien hoe essentieel een kwalitatief goede invulling van een communicatieafdeling is. Niet alleen in tijden van crisis, ook als het stof straks is neergedaald. Want goede communicatie verbindt, bouwt bruggen, gaat de dialoog aan en informeert op continue basis. Communicatie is een vak, dat goede communicatieprofessionals beheersen!

Dus voor nu: een groot compliment en veel respect voor alle communicatieprofessionals in de zorg. Het is een enorme prestatie hoe jullie alle ballen in de lucht hielden en nog steeds houden!

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer

Communicatie 2022: verbindende rol in aantrekken en behouden van talent

  • 19 januari 2022

Eén ding is zeker, een belangrijke focus ligt in 2022 op het aantrekken én behouden van talent. Je hebt als organisatie nu eenmaal de juiste mensen nodig om je doelen bereiken. En die mensen worden steeds schaarser. Naast goed HR-beleid voor behoud en recruitmentmarketing voor het aantrekken van talent, ligt hier ook voor communicatie een...

Lees meer