Waarom storytelling werkt

Gepubliceerd op 25 januari 2017.

Word je er ook zo moe van, dezelfde contentbegrippen die je overal tegenkomt? Storytelling is er ook zo een, maar wel een die we graag nader bekijken. Want storytelling werkt. Toch?

Verhalen vertellen is zo oud als de weg naar Rome. Als je dat goed kunt, blijft een verhaal hangen bij je lezer. Het maakt indruk en wordt doorverteld. Dat is nu precies de kracht van storytelling. Het wordt daarom steeds vaker ingezet als marketinginstrument.

Waar begin je? Storytelling is geschikt voor zowel commerciële doeleinden als voor het overbrengen van een (politiek) gevoelige boodschap. Het begint met het bepalen van een strategie en een hieruit voortvloeiend thema. Vervolgens formuleer je de hoofdboodschap. Hierin zit de kern van je verhaal.

Authentiek en herkenbaar
Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal je doelgroep raakt? Door het in ieder geval authentiek te laten zijn. Geen herhaling maar een toevoeging op bestaande content. Je verhaal moet geloofwaardig en boeiend zijn én een boodschap in zich hebben. Het geeft de lezer of kijker iets mee, iets om over na te denken. En last but not least, je lezer moet zich herkennen in het verhaal.

Start met schrijven
Leuk allemaal, denk je nu wellicht. Hoe maak ik een goede start? Er zijn legio scenarioschrijvers die je daar alles over kunnen vertellen. We geven je graag enkele handvatten mee.

Een goed verhaal bestaat uit:

Realiseer je dat je niet de enige bent die een goed verhaal te vertellen heeft. Om op te vallen is het van belang de genoemde elementen in overtreffende trap neer te zetten. Zoals Jan Bergsma het in zijn recent verschenen artikel noemde: emotiontelling.

Doel bereikt?
Een goed verhaal wordt door de lezers of kijkers gewaardeerd. Zij gaan dit vervolgens delen met hun netwerk. Hiermee fungeren zij direct als jouw ambassadeurs. En dan kan je verhaal zomaar viral gaan. Goed voor jouw organisatie en de van tevoren bedachte doelstelling. Vergeet niet duidelijk de afzender te vermelden, anders komt je boodschap wel over, maar bereik je je doelstelling niet!

Voorbeelden en verdieping
Om je op gang te brengen enkele voorbeelden die de moeite waard zijn om te bekijken:

Literatuursuggesties:

Succes met jouw verhaal. En als je een communicatiespecialist zoekt om jou daarbij te helpen, dan ben je bij Originals aan het juiste adres!

Bel ons op 070 306 05 11 of mail naar info@originals.nl

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten