Op reis. Naar de perfecte kandidaat

Gepubliceerd op 30 mei 2017.

Op reis. Naar de perfecte kandidaat

Plannen voor de zomer worden gemaakt. Hoe ziet de reis eruit? Het wordt een candidate journey, ofwel kandidaatreis. En dat is verstandig, gezien de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De verschuiving van een vacature- naar kandidatenmarkt zet de boel namelijk op scherp. Hoe ga je daar als organisatie mee om?

Je kent jezelf goed. Toch doe je aan zelfreflectie. Dat is voor een organisatie niet anders. Leg je visie en missie eens kritisch onder de loep. Formuleer een team met collega’s uit diverse disciplines en (her)definieer je kernwaarden en identiteit. Dit is het vertrekpunt voor je employer brand die je gaat uitdragen naar kandidaten. Onderscheidend vermogen staat daarbij voorop. Wat maakt jouw organisatie een unieke werkgever? Het gaat niet alleen om naamsbekendheid, maar juist om authentieke verhalen.

Bepaal je bestemming
Je employer brand staat als een huis. Nu kun je bepalen welke kandidaten daar goed mee matchen. Het moet immers klikken tussen jullie. Die perfecte kandidaat is jouw doelgroep, actief of latent op zoek naar een baan. Waar vind je ze, hoe bereik je hen en zorg je dat jouw organisatie hen opvalt?

Maak een persona van jouw ideale kandidaat. Is hij of zij een concertganger, sportfanaat of boekenwurm? Is de hoogte van het salaris of juist de werksfeer belangrijk? Verzamel zoveel mogelijk informatie, er zijn diverse sites die je hierbij kunnen helpen, zoals www.intelligence-group.nl

Alles in kaart gebracht? Tijd om de doelgroep op te zoeken.

Inpakken
AIDA(E) is niets nieuws voor communicatieprofessionals. Dit inzetten voor het bereiken van kandidaten misschien wel. Je kunt je doelgroep niet overladen met vacatures, maar moet hen opzoeken en vertrouwd maken met jouw merk of organisatie. Deel relevante content, zorg voor eerste conversiemomenten en benut een eerste kennismaking met jouw product, winkel of dienst. Zo bouw je diverse contactmomenten op. Je website is een belangrijk platform voor het daadwerkelijk verleiden van de kandidaat (‘daar wil ik ook werken!’).

Vertrek
In al je uitingen gebruik je jouw tone of voice. Voice is de stem die kenmerkend is voor jouw organisatie en jouw employer brand vertegenwoordigt. De kaders waarbinnen je communiceert. Je tone verschilt per kanaal, doelstelling en doelgroep, maar is altijd gebaseerd op de voice. Wees consistent en vind de juiste balans in je aanspreekvorm: zakelijk of activerend, serieus of luchtig, direct of indirect, commercieel of informatief, technisch of toegankelijk. Verplaats je voor het vinden van de juiste tone in de persona van je ideale kandidaat.

Onderweg
Nu alleen nog zorgen dat je jouw kandidaat op het juiste kanaal opzoekt. Daar kun je, naast de expertise van jouw marketeers, de hulp van je collega’s goed bij gebruiken. Hoe? Door hen in te zetten als ambassadeurs. Goede employer branding maakt hen trots op de organisatie en het merk of product. Maak het je collega’s zo makkelijk mogelijk om content te delen. Hun netwerk is jouw doelgroep! En daarmee zit je meteen op het juiste kanaal.

Bestemming bereikt
De laatste stop: sollicitatie. Met goed doordachte, eenduidige en aansprekende content op de juiste kanalen heb je jouw kandidaat bereikt. En verleid. Je employer brand spreekt hem of haar aan (‘daar wil ik ook werken!’) en je kandidaat besluit te solliciteren. Doel bereikt.

Volgende stop: overtref de verwachting tijdens jullie reis en maak van jouw kandidaat een bevlogen ambassadeur!

Reisbegeleider nodig? Onze marketingcommunicatiespecialisten helpen je graag. Bel Originals op 070 306 05 11 of mail naar info@originals.nl.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten