Naar het nieuwsoverzicht

Inwerken in tijden van corona: hoe maak je van online onboarding een succes?

  • 29 oktober 2020

Gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe baan. Je hebt je contract op afstand ondertekend en het (broodnodige) inwerktraject kan beginnen. Werd je in het oude normaal rondgeleid door het gebouw, voerde je kennismakingsgesprekken zij-aan-zij, en was de lunchtafel de uitgelezen plek voor voorstelrondjes; vandaag de dag moet je op afstand je proefperiode zien te overleven. Online komen we tegenwoordig een heel eind, maar hoe essentieel is het wel niet voor een communicatieprofessional om lichaamstaal te kunnen lezen en te weten wanneer je bij wie waarvoor kunt aankloppen? En als je daar in het begin al niet optimaal de kans voor krijgt, kom je dan wel snel genoeg ‘on board’?

Of biedt de versnelling van virtueel werken en vergaderen juist uitgelezen kansen om eerder tot de kern te komen en meer te halen uit je inwerktraject? Mijmer met ons mee en laat je trakteren op tips voor een meer dan geslaagde start van je nieuwe baan. Spoiler: ook voor werkgevers!

Maak gebruik van je omgeving
Als je in beeld bent tijdens een Zoom-gesprek of Team-meeting, is ook een deel van jouw leefomgeving te zien. Staat er achter jou een gevulde boekenkast? Pak er een managementboek uit en vertel wat jou heeft geïnspireerd. Is je wijnrek te zien? Vertel over jouw roadtrips langs mooie wijnstreken. Loopt je poes door het beeld? Met een beetje geluk is je gesprekspartner kattenliefhebber. En zo niet, dan is het ijs toch meteen gebroken.

Maak een videoboodschap
Pre-corona stelde je jezelf voor tijdens een rondleiding of vergadering, met het risico dat jouw elevator pitch er wat hakkelend uitkwam, of je zenuwen een onsamenhangende woordenbrij veroorzaakten. Allemaal risico’s die je elimineert met het maken van een videoboodschap. Met een beetje geluk heb je in één take een fantastische trailer van jezelf, en ach, anders is er altijd nog take two. Lekker efficiënt bovendien, want je kunt die ene boodschap gebruiken voor al je collega’s.

Plan je taken aan de hand van je energielevel
Hoe je inwerktraject er ook uitziet, er komt altijd leeswerk bij kijken. Onderzoek heeft uitgewezen dat de ochtend uitermate geschikt is voor cognitieve taken zoals lezen. Dit omdat we informatie beter in ons opnemen als de dag net is begonnen. Dus plan het leeswerk in de ochtend en verzamel eventuele vragen voor je telefoongesprekken later op de dag.

Tips voor de werkgever
Niet alleen de werknemer moet alle zeilen bijzetten tijdens de inwerkperiode, ook voor de werkgever liggen meer dan genoeg kansen om deze eerste weken zo soepel mogelijk te laten verlopen:

  • Daily huddle
    Plan met je nieuwste aanwinst iedere dag een ‘huddle’: een kort belletje om te bespreken hoe het gaat. Laat nieuwe werknemers niet zwemmen; geef ze de kans om vragen te stellen en je bij te praten over wie ze hebben gesproken en waar ze tegenaan lopen.
  • Weekplanning
    Maak een planning voor de eerste week. En deel die planning in de dagen voorafgaand aan de eerste werkweek, zodat je nieuwe collega weet waar hij of zij aan toe is.
  • Videoboodschap
    Die videoboodschap die we als tip voor werknemers gaven, werkt natuurlijk ook voor werkgevers. Je kunt bovendien de weekplanning hierin persoonlijk toelichten en een virtuele tour geven door het kantoorgebouw.
  • Vraag om feedback
    Vraag nieuwe medewerkers na de inwerkperiode hoe ze de onboarding ervaren hebben. Voorlopig zitten we nog wel even in dit nieuwe normaal, dus de feedback van iemand met een frisse blik kan waardevol zijn voor het perfectioneren van je inwerkprogramma.

Natuurlijk hopen we allemaal dat we snel terug kunnen naar een vertrouwde situatie. Niet in de laatste plaats omdat we sociale dieren zijn. Toch geeft deze crisis ons ook de gelegenheid om nog efficiënter (in) te werken. Met deze tips hopen wij daaraan te kunnen bijdragen.

En vergeet niet: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dus haal adem en blijf lachen, ook als het allemaal even niet van een leien dakje gaat.

woman meeting with mix race friends during video call Covid-19 pandemic coronavirus quarantine concept people having virtual fun live conference living room interior horizontal vector illustration

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer