Employer branding: extern winnen is intern beginnen

Gepubliceerd op 15 mei 2019.

Het wordt steeds moeilijker kandidaten te vinden. Hoe haal je de beste mensen uit de markt? En behoud je ze? Employer branding lijkt het toverwoord te zijn. Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat een goed werkgeversmerk helpt om kandidaten te vinden en personeel tevreden te houden. Moeilijk om dit neer te zetten? Niet echt. Maar het vraagt wel om een juiste aanpak.

Employer branding is een middel om talent aan te trekken en te behouden. Goede employer branding begint met het achterhalen van de onderscheidende bedrijfswaarden van jouw organisatie. Draag je deze op een consistente en geloofwaardige manier uit, dan heeft dat een positief effect op potentiële nieuwe medewerkers. VWS deed dit voor de zorgsector met hun landelijke wervingscampagne: ‘Ik zorg’.

Toch vinden organisaties het moeilijk een goed werkgeversmerk in de praktijk te brengen. Hoe zorg je dat mensen jou als hun ideale werkgever zien? Begin met het in kaart brengen van je stakeholders. Recruitment, HR, arbeidsmarktcommunicatie, directie en de meest invloedrijke: je medewerkers. Creëer draagvlak door hen te informeren en te betrekken.

Wie ben je?
Je employer branding strategie heeft een looptijd van 2 á 3 jaar. Draagvlak en juiste positionering zijn basisvoorwaarden voor succes. Streef naar authenticiteit: waar sta je als organisatie voor? Wat onderscheid je? Weet wie je bent. En niet te bescheiden graag. Verzamel van iedereen input over wat voor hem of haar belangrijke waarden zijn. Sfeer, salaris of zelfstandigheid. Vrijwilligerswerk, sport of privé-werk balans. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar ook een exitgesprek is hier een goed middel voor.

Let’s go
Succesvolle uitwerking van je strategie vraagt om lef, visie en goede begeleiding. Breng je doelgroep in kaart aan de hand van medewerkersprofielen of met behulp van persona’s en zoek de dialoog op. Een community voor alumni of sociale media lenen zich hier goed voor. Vervolgens zet je werving en branding tegelijk in; vacatures op vacaturesites, een eigen recruitmentsite en wervende advertenties combineer je met bijvoorbeeld blogs, spreken op een congres, open dagen en het aanbieden van stages bij opleidingen. Maar met stip op één staat de tevreden medewerker. Die is trots op de organisatie en draagt dat graag uit. Medewerkers-testimonials zijn daarom een uitstekend wervingsmiddel. En een referral-programma spoort jouw blije medewerker aan de perfecte nieuwe collega te vinden.

Het zit ‘m in de kleine dingen
Imago wordt vooral bepaald door gedrag. Je kunt nog zo’n mooie campagne bedenken, als iemand een slechte ervaring met je heeft gehad, is dat voor niets. Zowel extern als intern. Zorg dus dat je niet alleen vertélt hoe leuk jouw bedrijf is, laat dat ook merken. Handel sollicitaties netjes af. Horen mensen niets meer van je, dan heeft dat een negatief effect. En de wereld is klein. Zorg dus dat je communicatie altijd in lijn is met je werkelijke gedrag.

Je kunt voor het vinden van talent natuurlijk ook Originals inschakelen. Bel ons op 070 306 05 11 of mail naar info@originals.nl.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten