Naar het nieuwsoverzicht

Communicatie in tijden van crisis: wees voorbereid!

  • 24 november 2019

Hoe doorsta je als organisatie een crisis? En zorg je dat reputatieschade beperkt blijft? Of je er zelfs sterker uitkomt? Een van de voorwaarden is een goed doordacht crisis-communicatieplan. Het succesvol managen van een crisis vraagt om grondige voorbereiding en oefening. Er zijn vele cases te vinden, goed en fout. Van alle cases kunnen we leren.

Een crisis is een onverwachte problematische situatie die de activiteiten van een organisatie dreigt te verstoren. Of zelfs een deel van de samenleving ontwricht. De impact hangt af van de ernst van de situatie en hoe de omgeving reageert. De basisregel in crisiscommunicatie luidt dan ook: ‘tell it all and tell it fast’. Breng slecht nieuws zo snel mogelijk zelf naar buiten. Een goede generale helpt daarbij. Oefenen dus. In een crisissituatie is er namelijk geen tijd voor uitvoerig overleg. Het team moet in staat zijn knopen door te hakken. En dat betekent soms genoegen nemen met iets minder perfectie.

Cases crisiscommunicatie
Een gesprongen waterleiding die leidde tot evacuatie van patiënten bij VUmc, gesjoemel door Volkswagen, en een ontslagronde bij Blokker. Crisisvoorbeelden die om acuut handelen vroegen.

De crisis bij VUmc ontstond totaal onverwacht en met grote impact voor de organisatie. De professionele aanpak door hun crisis-communicatieafdeling leidde tot lovende kritieken.
De situatie bij Volkswagen is van een totaal andere aard. Zij namen met ‘Dieselgate‘ onacceptabele risico’s. De reputatieschade was enorm, hier werd op social media gretig gebruik van gemaakt. Herstel van vertrouwen werd het doel. Met excuses, aftreden van bestuursleden en beloften probeerde Volkswagen het tij te keren. Dit bleek echter lastig.
Hoe de Blokker topman de pers te woord stond na een aangekondigde ontslagronde verdiende ook geen schoonheidsprijs. Kernteksten werden opgelepeld en het ontbrak aan empathisch vermogen. De beelden gingen viral met flinke reputatieschade als gevolg.

Teamwork
Het doel van crisiscommunicatie is de situatie en de perceptie van de omgeving op elkaar aansluiten. Verwachtingsmanagement dus. En dat begint met een goed communicatie-team. Er moet effectief worden samengewerkt met als kerntaken analyse, strategie, woordvoerderschap en redactie. Het team brengt mogelijke situaties in kaart, definieert de aanpak en traint hierop.

En dan: crisis
Een crisis komt vaak onverwacht. Snel handelen is noodzaak om de buitenwereld te informeren en reputatieschade te voorkomen. De eerste 24 uur zijn dan ook bepalend. Er moet een statement geformuleerd worden, eerlijk en volledig. Communicatiekanalen worden ingezet om de boodschap naar buiten te brengen. Een teamlid monitort wat er met de boodschap gebeurt en anticipeert hierop. Door korte communicatielijnen is iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen, van redactie tot crisismanagement en woordvoering. En dit alles in een zeer kort tijdsbestek!

Zorg voor een goede warming-up
Het mag duidelijk zijn: een goed op elkaar ingespeeld crisisteam is essentieel. VUmc had haar zaakjes goed voor elkaar en kwam sterk uit de strijd. Volkswagen kampt nog steeds met reputatieproblemen ondanks vele excuses en een nieuwe koers. De topman van Blokker hebben we niet meer gezien. Hij werkt, in de luwte, hard aan ‘het bouwen en versterken van Blokker’ (ah, daar is de kerntekst weer).

Wees voorbereid op een crisissituatie. Met een communicatieadviseur van Originals haal je de juiste kennis aan boord.

Wil je meer weten? Bel ons op 070 306 05 11 of mail naar [email protected]

Op de hoogte blijven?

Meer nieuws

Marketingcommunicatie 2023: wees authentiek

  • 3 januari 2023

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent tijd voor trends in marketingcommunicatie. Er is hier al aardig wat over gepubliceerd, we delen graag 5 highlights met je. Scenarioplanning De onvoorspelbaarheid van ontwikkelingen in de economie, het klimaat en onze maatschappij neemt toe. Doordat de wereld meer en meer met elkaar verbonden...

Lees meer

Competentiegericht werven: een must voor succes

  • 24 oktober 2022

De juiste klik. Drive. Geschikte competenties. Dát is waar het om gaat als je een nieuwe collega zoekt. De werving en selectie van medewerkers bevindt zich al een tijdje op een keerpunt. Van traditionele selectie op cv, opleiding en ervaring naar selectie op persoonlijke waarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat vergroot bovendien je kansen op...

Lees meer

3 visies op behoud van je medewerkers

  • 21 september 2022

Het zijn gouden tijden voor mensen die van baan willen wisselen. De spanning op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100. Recruiters zetten alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden: de sourcingsdruk is groter dan ooit. En dat werkt...

Lees meer